lauantai 16. maaliskuuta 2013

Pohjan maalaus

Kun hitsaukset saatiin viimein valmiiksi korin osalta, oli aika aloittaa pohjan siistiminen maalauskuntoon. Jostain kumman syystä olin päättänyt että pohjasta täytyi saada korin värinen ilman mitään kiveniskumassoja. Näin jälkeenpäin tuntuu että kyllä ne massat sinne olisi saanut laittaa sillä peltitöiden viimeistely ei ihan ole sillä tasolla kuin ne ehkä täytyisi olla. 

Raakapohjien jälkeen päästiin maalaamaan. Tässä menossa ensimmäinen hiontavärikerros.

Homma meni kuitenkin niin että hitsisauman hiottiin ensin rälläkällä ja lamellilaikalla kuten tavallista. Sen jälkeen pohja maalattiin kauttaaltaan epoksilla. Saumakohtiin pursotettiin epoksin kuivuttua koriakryyli, joka siloiteltiin pintaan veden avulla. Akryylin kuivuttua hioin koko pohjan epäkeskolla kohtuullisen karkealla 80-paperilla. Hionnan jälkeen ruiskutin pintaan vielä kaksi kerrosta epoksia ja kaksi kerrosta mustaa hiontaväriä.

Pohjan vesihionta auton alla selällään maaten vei n. 4h. Ihan heti ei tarvitse tehdä uudelleen.

 Pohja vesihiottiin 400 ja 600 paperilla jonka jälkeen pesin pinnat rasvanpoistoaineella. Seuraavaksi oli vuorossa korin pintaan monien ja taas monien mallipalojen avulla valittu pintaväri. Massaa ruiskutettiin kolme kerrosta ja sama määrä kiiltävää lakkaa. Lopputulos on ihan ok, mutta mitään 100% täydellistä siitä ei uurastuksesta huolimatta tullut.

Pohja vihdoin värissään. Ei täydellinen, mutta saa luvan kelvata. Väri on hieman hankala saada oikeuksiinsa pimeää pohjaa kuvatessa.

 

Ei kommentteja: