perjantai 13. tammikuuta 2017

Lahden jenkkiautonäyttely 2016

Caddyn takana näkyvä ruotsalainen Imperial on osallistunut Jenkkilässä Continetal tourille. Hieno saavutus säilyttää auto tuossa kunnossa pitkän reissun jälkeenkin.
Tämän kauden viimeisen näyttelyn viittaa piti yllään Lahden Jenkkiautonäyttely. Lahtihan on kotikaupunki nykyään, joten kyseessä on eräänlainen kotinäyttely. Mielestäni näyttely otti aimo harppauksen eteenpäin muuttuessaa kahdeksi erilliseksi näyttelyksi aiemman pelkän X-treme car shown sijaan. Itse olin toki vielä kiitollisempi kun koko X-treme puolta ei aluksi ollut ollenkaan Lahdessa pari vuotta takaperin.

Samalla pitkän matkan erikoiskokeelle Imperialin kanssa osallistui Sami Heteaho ja Ninni Fors heidän entisöidyllä -67 Eldoradolla, jota Batmobileksikin kutsutaan.

Alakerran sairaalamaisesta salista anteeksiantamattomine valoineen löytyi myös tämä upea, ilmesesti Replica? Mako Shark.
Auton varmistuminen näyttelyyn vei tolkuttoman kauan, mikä alkoi sapettamaan aikalailla. Ymmärrän toki miksi se ei ollut listalla ykkösenä, kun näyttelyyn haetaan pääasissa ennen esittelemättömiä autoja, mutta toisaalta laadukkaiden harrasteajoneuvojen määrä on täällä Suomessa melko rajallinen. No, oli niin tai näin, Caddy pääsi kuin pääsikin mukaan karkeloihin.

Näyttelyiden parasta antia on harrastajatuttujen tapaaminen. Pitkän linjan jenkkiautoentisöitsijä Kari Alakoski (vas) ja toinen Kurikan hulluista visiönääreistä :)

Kutjan Janne jaksaa painaa pitkää päivää ja tuoda taidettaan yleisön ihasteltavaksi ja kotiinviemisiksi.

Näyttelyn eriköisvieraita haastateltiin tasaisin väliajoin heidän kuulumisistaan.

Kuvassa uusia ja vanhoja kustomguruja. Uutta polvea edustaa erikoismaalauksistaan tunnettu Anna-Stina Kangas ja vierellä legendaarinen kustomvaari Gene Winfield.
Arvostan suuresti vapaaehtoisten toimintaa näyttelyjärjestelyissä ja ohjaamisessa, mutta jos jälleen ollaan rehellisiä ei näin pihalla ole oikeastaan olleet ketkään muut järkkärit missään muussa näyttelyssä. Keskittyminen muutamaan High end ajoneuvoon ja niiden paikoitukseen sekä toki julkkisvieraisiin vie kyllä tehon suoraviivaiselta tekemiseltä itse näyttelyn suhteen. Tuntui ettei hallissa oikeastaan kukaan tiennyt mihin oma saati kaverin auto sijoitetaan ja miten. Jotenkin kaikki kuitenkin lutviutui parhain päin ja itse näyttelyhän oli mielestäni erittäin onnistunut ja kattava.
Cadillac teki siis tämän vuotisen viimeisen näyttelyesiintymisensä Lahdessa ja mikä tärkeintä myös ne monet tutut pääsivät nyt vihdoin vaivattomasti näkemään auton livenä.

Vesalaisen Mikan Bomb henkinen Letukka sai pintaansa sarjakuvahenkistä pääkalloa TiNin toimesta.


Tällä kertaa hävisin paremmalleni. Entisöinnin tasossa ei yksinkertaisesti ollut moitittavaa.

Tämä viiskutonen oli mielestäni erittäin hienosti entisöity ja olisi ansainnut palkinnon, vaikka tietääkseni se jäi saamatta.

Sämpylä Mercury hienolla värillä, ei lisättävää.

Joskus yksinkertaiset somisteet luovat upean kontrastin. Hiili on kaunista.


Ei enempää eikä vähempää kuin näyttelyn hienoin auto. Jaska Velinin Eldorod!
Ja eihän se ihan hukkareissu ollut kun autolle myönnettiin 50-lukuisten II sija. Voiton vei äärimmäisen tarkasti kunnostettu Mopari avo Helsingistä.
Hieman kauden pokaalisaalis jäi viime vuodesta, mutta ne ovat toki sitäkin arvokkaampia. Ensi vuoden suunnitelmat on hieman auki osallistumisien suhteen. Alkaa olla parissa vuodessa Suomenmaassa auto aika nähty, mutta toisaalta ne moneenkertaan sen nähneet ovat alan harrastajia joita on kuitenkin vain murto-osa itse näyttelyvieraista. Ehkäpä siis suuntaamme vielä hieman kauemmaksi ensi vuoden puolella!

Joutuihan sitä käydä morjenstamassa tätä Amerikan setääkin.

Ei kommentteja: