maanantai 22. syyskuuta 2014

Hyvää huomenta!

1967 on vuosiluku mikä löytyy alkuperäisen rekisterikilven verotarrasta. Tietojeni mukaan sen jälkeen auto ei ole ollut varsinaisesti tieliikennekäytössä, mutta se on tiettävästi vielä ollut jollain muotoa käyntikuntoinen -80 ja -90-lukujen taitteen paikkeilla. Niin tai näin viimeisestä käynnistyksestä on aikaa. Aikalailla 6-vuotta auton ostosta meni että kone starttaa ensimmäistä kertaa.



Ongelmiakin toki oli ja se oli tietenkin odotettavissa. Ensimmäisenä varsinaisena starttausviikonloppuna bensaa tuli, kipinä tuli..mutta mutta. Bensaa tuli vähän liikaakin ja sytty oli selvästi pielessä kun ensimmäinen vaimmennin oikealta sanoi kohtuullisen kovalla äänellä itsensä irti. Tämä tapahtui mielenkiintoisesti n. 10s käynnistämisen jälkeen, joten kerkesihän siinä itsekkin säikähtää. Onneksi Martelius löysi vielä saman valmistajan vaimentimen, vaikka tuotanto on jo lopetettu, ja lupasi toimittaa sen pikemmiten. Suuri kiitos Marteliuksen porukalle hyvästä palvelusta.

Vielä vähän haukotuttaa!

Otin myös oudosti toimineen kaasarin mukaan lähtiessäni Etelä-Suomeen ja perkasin sen uudelleen. Olin asentanut ensiö ja toisiosuihkujen pohjatiivisteet keskenään väärinpäin ja kohojen asento oli päin honkia. Muutama linkkujen tanko oli väärinpäin ynnämuuta pientä.
Toisena viikonloppuna tein lisätutkimuksia ja selvisihän se suurin syypää eli virran jakaja 180-astetta vinossa. Eihän se ykkönen syty jos kipinä tulee kutoselle. Säätöjen jälkeen auto lupasi heti ensimmäisestä yrittämästä ja kolmannella kerralla pärähti jo miehekkääsi käymään ilman vaimentajia, joten meteli oli melkoinen.Nyt sitten vaan nokan sisäänajo loppuun, säätämistä ja uudet öljyt ja suodatin tupaan. Mahtavaa!

Ei kommentteja: