tiistai 4. helmikuuta 2014

Sähköt

Korpuiksi kovettunutta johtoviidakkoa purkuhetkellä.
Irroitellessani sähköjohtoja autosta vuosia sitten, tuli hyvin selväksi että ne olivat nähneet parhaat päivänsä. Johdot olivat kovettuneet asentoonsa ja kun niitä väänsi alkoi muovikuori paukkua hapettuneen kuparilangan päällä. Tällaisten johtojen laittaminen autoon olisi tietenkin ollut järjetöntä ja suorastaan varma paloturvallisuus riski. Selvittelin aikani johtojen saatavuutta ja löysinkin pienen metsästämisen jälkeen American autowire nimisen yrityksen. Kysein firma myi täysin uutta, alkuperäistä sarjaa ihan kohtuulliseen hintaan, mutta omasta sarjasta olisi joutunut lähettämään Amerikan pojille sulakerasian ja muutamia muita komponentteja. Ja olisihan se hintakin kohonnut sitten lopulta melko jäätäväksi lähetyskulujen ja tulli/alv osuuden jälkeen. Tässä projektissa kun nyt tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse ja vähän sillä periaatteella että virheetöntä jälkeä järkihintaan tuli mieleeni aluksi sysätä johtokasa sähköinssinä toimivalle kaverille. Olin itse ihemetellyt johtoja jo tovin ja todennut että eipä taitaisi mielenkiinto riittää moiseen näpertelyyn. Sen verran sitä piuhaa jo on tungettu tämänkin ikäiseen autoon. No eipä siinä nyt kovin kauaa mennyt kun kaverikin löi hanskat tiskiin oman aikansa ollessa kortilla, joten piuhakasa jäi odottamaan parempia aikoja.

Johtosarjat levitettiin vanerilevyille ja niitattiin kiinni. Näin niiden yllä on mahdollista mitoittaa uudet johdot.

Ja sarjojahan riitti melkoisesti.
Aloitettuani nykyisessä työpaikassani 2011 sain nopeasti selville että eräs yhteistyökumppani tekee johtosarjoja ja muuta alinhankintaa työpaikalleni. Päätin kokeilla sitten kepillä jäätä ja tarjosin projektia Sapin Oy:n Mikalle. Mika halusi hetken tuumata asiaa ja otti hieman myöhemmin yhteyttä että projekti saattaisi ehkä kiinnostaa. Joskus -12 keväällä kävin viemässä hilut Mikalle ja projekti saatiin käyntiin. Varsinaista kiirettä ei pidetty puolin eikä toisin, eikä sille ollut mitään syytäkään kun auto oli kauttaaltaan vielä puolitiessä. Sovimme Mikan kanssa että alkuperäisistä johdoista käytettäisiin kaikki hyväkuntoiset liittimet ja kaikki rele ja sulakeboksit. Sovimme että noudan liittimiä kunnostettavaksi kunhan osat saadaan ensin merkittyä ja dokumentoitua. Jotkin liittimet käytettiin sellaisinaan ja toiset lasikuulapuhallettiin ja sinkattiin. Jotkin liittimet korvattiin uusilla vastaavilla, joita oli kohtuullisen helposti saatavilla. Kysyin projektin aikana myös American autowiresiltä pelkkää liitinpakettia, mutta he eivät olleet halukkaita myymään irto-osia.

Alkuperäiskuntoinen sulakeboksi oli melko pahasti hapettunut. Osa lasikuulapuhallettiin ja sinkattiin.


Syksyn lähestyessä 2013 Mika ilmoitti johtojen olevan valmiit ja sainkin haettua ne jopa Joulukuussa -13. Allekirjoittanut on varsin tyytyväinen palveluun ja sähkösarja vaikuttaa varsin hyvälaatuiselta vaikkakin vanhoja liittimiä jouduttiin pakon edessä käyttämään. Pääasia on että johdot ovat nyt tuoreita ja säilyvät varmaankin seuraavat 50 vuotta ellei kauemmin, sillä hylättynä Californian auringon paahteessa ei tämä auto tule enää olemaan.

Uudet ja siistit johtosarjat odottamassa paluuta autoon.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos loistavasta ideasta! itsellä olisi -68:n johtojen uusintaurakka jossain vaiheessa edessä...

t. JiipeeH