tiistai 13. marraskuuta 2012

Runko

Runko puhallettuna ja happopohjamaalissa valmiina matkaan.


Runko oli todella hyvässä kunnossa siinä mielessä ettei sitä tarvinnut hitsata ollenkaan. Toki se oli kokonaisuudessaan pintaruosteessa, mutta mitään sen pahempaa ei kuivassa Californiassa päässyt tapahtumaan. Alusta sen sijaan oli melko heikolla hapella, sillä nivelet ja kaikki kumit olivat täydellisesti hapertuneet.
Rungon kunnostus alkoi purkamalla loput irto-osat pois. Veljeni Juha haki paljaan rungon Kyröstä ja hiekkapuhalsi sen J.Palmun luona Ruhassa. Puhalluksen jälkeen runko maalattiin 2K happopohjamaalilla. Yritin etsiä Pohjanmaalta tarpeeksi isoa uunia rungon pulverimaalausta varten, mutta mistään ei löytynyt sopivaa. Niimpä päädyin jälleen Pro Pintaan, sillä heiltä löytyi tarpeeksi pitkä 6-metrinen uuni. Haastetta kuitenkin riitti siinä että rullaamaton isohko rungon hirvitys piti saada ensin Lahteen. Menomatka onnistui erittäin hienosti hyvien talvikelien ansiosta, ja hain samalla Lempäälästä loput soodapuhalletut peltiosat. Transportteri oli pakattu täyteen puhallettuja osia joista osa menisi vielä rungon kanssa maalattavaksi. Mukana oli mm. kaikki sisälokasuojat, jäähdyttimen runko, tukirautoja ja paljon muuta. Juuri joululomalle päästessä haimme maalatun rungon ja irto-osat kyytiin Mikalta. Paluumatkalla kuitenkin keli huononi aivan järkyttäväksi lumimyrskyksi eikä peräkärrystä puolitoistametriä kumpaankin suuntaan liian pitkä runko auttanut tilannetta yhtään. Muutamien erikoistilanteiden jälkeen keli kuitenkin parani ja pääsimme Isoonkyröön iso kasa osia mukanamme.

Valmis runko ensimmäisen matkan jälkeen.

Ei kommentteja: