maanantai 12. marraskuuta 2012

Ratin kunnostus

Opiskellessani Muotoiluinstituutissa oli minulla käytettävissä erittäin hyvin varusteltu pajaympäristö. Pajat oli jaettu kolmeen osioon: Puu-, Metalli- ja Muovipaja. Lisäksi koululta löytyi myös märkämaalaushuone, pulverimaalaamo uuneineen sekä hiekkapuhalluskaappi.
Eräs ensimmäisistä osista joita aloin kunnostamaan oli ratti. Jostain syystä se oli helppo kappale ottaa mukaan kaiken muun romun keskeltä. Vinyyliratit halkeilevat ajan saatossa lämpötilavaikutusten vuoksi, samoin oli tehnyt myös tämä ratti.

Halkeillut ratti

Ratin kunnostus alkoi hankkimalla sitä varten oikeanlaiset aineet. PC7 epoksikitti on kaksikomponentti tahnaa, jolla korjataan rattiin syntyneet murtumat.


 
Veekasissa massaa myynyt kaveri antoi myös selkeät ohjeet ratin kunnostusta varten. Muovikehään muodostuneet halkeamat koverretaan puukolla teräskehään asti ja viillot hiotaan karkealla hiomapaperilla. Tämän jälkeen sekoitettu massa levitetään väleihin ja annetaan kuivua. Ratti hiotaan ja kittaus toistetaan tarvittaessa. Esihionnan jälkeen siirrytään hienompaan paperiin 150, jonka jälkeen voidaan maalata hiontaväri. Hiontamaalin hioin vesissä 400-600-800-1000 karkeuteen asti.
 
Halkeamat avattiin metalliin asti.
 
 
Pintamaalaus tehtiin alkuperäisten värisävyjen kaltaisilla akryylimaaleilla kahdessa osassa. Ratin kromiosat irrotettiin ennen työn aloitusta ja ne käsiteltiin uudelleen myöhemmin projektin aikana. Hiljattain lisäsin kunnostetut kromit, maalatut ratin puolat ja uuden tööttikehän valmiiksi kokonaisuudeksi. Toinen keskiö pinnoitetaan vielä uudelleen ja siihen kiinnitetään alkuperäinen Cadillac merkki. Juuri tämän puuttuvan merkin vuoksi jouduin hankkimaan uuden keskiön, sillä logoa ei ole saatavissa erikseen.
 
Irroitetut kromiosat käsiteltiin uudelleen ja asennettiin takaisin paikoilleen.
 
Valmis ratti

Ei kommentteja: