Cadillacissa ei tässä mallissa aivan hirvittäviä määriä ole alumiinia, mutta nekin vähät mitä löytyi oli todella huonossa kunnossa. Kun nyt sitä kokemusta aiheesta jo kerran oli, niin ehkä siksi tuo alumiiniosien entisöinti tuntui hyvältä idealta näin alkuvaiheessa. Aloitin kunnostuksen sisustan katto- ja pilarilistoista, jotka olivat todella pahasti syöpyneet.
Alkuperäiset listat olivat pahoin syöpyneet. |
Muilta harrastajilta sain tietoa alkuperäisestä käsittelystä, nimeltään kiiltoanodisointi. Tavallisessa anodisoinnissa tai elaksoinnissa pinta jää mataksi, mutta alumiinin pintakerros värjäytyy valitun väriseksi. Tämä pinnoitus estää osaa hapettumasta ja suojaa sitä korroosiolta. Kuulin myös senkin vitsin että vanha elaksointi lähtee kodin putkimiehellä hinkkaamalla, mutta kämmenen kokoiseen alueeseen meni niin kauan aikaa että päätin etsiä muita konsteja. Aikani etsittyäni, löysin suomalaisen yrityksen jonka valikoimassa oli myös tämä harvinaisempi kiiltoanodisointi menetelmä. Monet isot yritykset eivät tällaisia yksityisten pikkuhommia tee, mutta onneksi sain myöntävän vastauksen koe-erän tekemiseen. Lähetin vanhan listan heille ja siitä poistettiin vanha pinnoitus. Saatuani osan takaisin hioin sen 240-400-600-800-1000-1200 vesihionnalla jo tutuksi tulleen tavan mukaan. Sen jälkeen kiillotin osan muutamaan kertaan kiillotusvahalla ja rättilaikalla. Peilikiiltävä osa lähti nyt takaisin anodisoitavaksi ja jännityksellä jäin odottamaan lopputulosta. Sillä välin päätin kuitenkin alata metsästämään parempikuntoista listasarjaa, sillä vanhoissa oli liian paljon tekemistä. Ebaysta löytyikin sopivasti kohtuullisen hyvä sarja, joka minun onnekseni lähti voitokkaan huudon seurauksena Suomeen.
Ebaysta löytyi sopuhintaan kohtuukuntoinen sarja. |
Vasemmalla ebaysta tilatun sarjan lista ja oikealla uudelleen käsitelty auton alkuperäinen osa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti