tiistai 13. marraskuuta 2012

Mallinnusta ja maskia

Kattolistaprojektin jälkeen vuorossa oli auton alumiiniset etu- ja takamaskit. Maskit koostuu 3mm muotoonleikatuista alumiinilatoista, joiden liitoskohdat on peitetty alumiinisilla "luodeilla". Maskin pystyy purkamaan täysin osiin jolloin se on helpompi kunnostaa.

Osanippu lähdössä mukaan Lahteen kunnostettavaksi.

Kulmapalat olivat todella säälittävässä kunnossa.

Kehumista ei ollut myöskään maskin vaakalistoissa.

Aloitin hiomaan listoja, mutta jo pian sain huomata että syöpymät ovat todella syviä ja materiaalivahvuus olisi ohentunut puoleen alkuperäisestä jos ne olisi hionut kokonaan pois. Olin juuri oppinut kohtuullisesti mallintamaan 3D ohjelmalla koulussa ja muutamista pienistä laserleikkuu-mallien teosta oli jo kokemusta. Niinpä päätin tehdä maskin kertaheitolla uusiksi. Maski koostuu samannäköisistä osista joita on ladottu vierekkäin tietyssä kulmassa. Mallinsin ensin yhden "palan" ja aloin kopioimaan niitä vierekkäin, mutta kuinkas ollakkaan. Osaset eivät olleetkaan minkään matemaattisen kaavan mukaan ladottuja vaan lähinnä silloisen muotoilijan silmämääräisesti leikkaamia. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi mallintaa koko listat uudelleen kerralla. Yksi lista on n. 1200mm pitkä, joten oli oma hommansa saada käsin piirretyt kuvat skannattua koneelle oikeisiin paikkoihin. Tästä selviydyttyäni sain kuvan siistittyä photoshopissa ja asetin sen mallinnusohjelmaan taustaksi. Nyt pystyin mallintamaan uudet listat tarkalleen vanhan mukaisiksi. Tulostin vielä paperiversiot listoista ennen lähettämistä leikkaamoon.

3D-mallinnetut käyrät joiden avulla leikattiin levytavarasta uudet listat.

Materiaaliksi valikoitui hyvin tavanomainen elaksoitu alumiini. Kulmapalojen kaarevia pystypaloja varten tein kevyen prässityökalun puusta ja painoin leikatut osat muotoonsa hydraulisella prässillä.

Uudet listat odottamassa kasausta.
Kaarevat kulmapalan levyt prässättiin muotilla.

Maskin kasauksessa käytin Wurthin butyylimassatankoa, joka tiivistää "bulletit" paikoilleen. Itse luodit saivat saman käsittelyn kuin kattolistat, eli niistä poistettiin vanha anodisointi, hiottiin ja kiillotettiin jonka jälkeen ne kiiltoanodisoitiin uudelleen.

Pussillinen kunnostettuja bulletteja. Kaikenkaikkiaan 140kpl.

Valmis kasattu maski.
Takamaskin palat päätin pitää alkuperäisenä sillä ne olivat eri paksuista levyä joten ne olisi joutunut leikkaamaan erikseen. Palat olivat myös paremmassa kunnossa, joten niille tehtiin normaali hionta/kiillotus operaatio. Osat myös kävivät koulun korujen kiillotusrummussa kääntymässä parin vuorokauden ajan, mutta lopputulos ei oikeastaan eronnut aiemmasta. Takamaskin pohjaprofiili puhallettiin puhtaaksi alumiinioksidilla. Sen jälkeen hioin päällipinnat uudelleen ja kiillotin ne. Maalasin koko kappaleen mustaksi jonka jälkeen pyyhin rasvanpoistoaineella ripojen päädyt puhtaiksi. Tämän jälkeen osat lakattiin tavallisella 2K autolakalla.

Kunnostettu takamaski.

Ei kommentteja: