maanantai 16. maaliskuuta 2015

Maalipinnan kiillotus


Koneita, laikkoja ja aineita vähän jokalähtöön. Tässä kevyt kenttävarustus. Mikan oman tallin uumenista löytyy oikeat aineet kaikenlaiseen kiillotukseen auton väristä ja maalipinnan kunnosta riippumatta.
Auton ollessa kasassa ja koeajokin suoritettuna oli aika ryhtyä viimeistelytoimiin korin suhteen. Maalipinnan kiillottamisen rautainen amattilainen Mika Mylläri Vaasasta otti tehtävän hoitaakseen. Mika on oman yrityksensä puitteissa tehnyt kaikentyyppisiä kiillotus ja vesihionta töitä jo pitemmän aikaa. Kokemuksen myötä myös osaaminen on hioutunut huippuunsa ja lopputulos on odotetusti mahtava.

Suurissa vaakapinnoissa on eniten tekemistä,sillä ne keräävät yleensä myös eniten roskia maalauksen aikana. Koneen oikaoppinen käyttö ja oikeat aineet yhdessa ammattitaidon kanssa takaavat hyvän lopputuloksen.
Auto tietenkin pestiin ensin normaalisti ja maalipinnan varjelemiseksi käytettiin pesukinnasta perinteisen sienen sijaan. Pesuaineseos on omassa sangossaan ja puhdas huuhteluvesi toisessa sangossa mikä estää pesuaineliukosen likaantumisen ennenaikasesti eikä näin ollen tulla levittäneeksi auton pintaan samaa kuraa mikä siitä on jo poistettu.

Pokkaukset ja korin koristelistat vaativat hieman varovaisuutta.

Pienemmällä laikkakoolla päästään helpommin vaikeamuotoisten alueiden luokse.
Koska Cadillacin maalaus oli jo valmiiksi todella hyvälaatuinen ei tässä vaiheessa haluttu lähteä vesihiomaan pintaa vaan päädyttiin perinteiseen myllytykseen. Pari vuotta tallissa kokoonpanossa ollut auto on kuitenkin jo saanut osakseen paksun pöly ja likakerroksen. Myös muutamia maalissa olleita virheitä haluttiin poistaa.

Mequiarsin Hi-Tech Yellow wax levitetään käsin sienen avulla pintaan.
Operaatio alkoi lauantai aamuna ja hommaa jatkettiin sunnuntaina. Liikkeelle lähdettiin normaalilla yhden laikan kiillotuskoneella ja superlonilaikalla. Koska poistettavat virheet olivat pienehköjä valittiin tahnaksi Mirkan hienoin 10-asteikon hiomatahna. Suuret vaakapinnat kiillotettiin kauttaaltaan isolla laikalla, mutta ahtaimmissa kylkien pinnoissa käytettiin lisäksi pienempää laikkaa.
Ensimmäisen karkeahionnan jälkeen koneeksi vaihtui kaksilaikkainen ns. Amerikan mallin kiillotuskone, jonka tehtävä on poistaa yksilaikkaisen koneen aiheuttamat mahdolliset hologrammikuviot. Tahnana käytettiin edelleen samaa Mirkan 10:iä.

Kun puhutaan kiillotuksesta ilman vesihiontaa ei parempaan lopputulokseen aivan heti pääse.

Luonnonvalo tuo kiillon ja auton oikean värin esille .
Lopullinen vahaus tehtiin käsin ja vahana käytettiin Mequiarsin Hi-Tec Yellow waxia. Kiilotuksen apuna käytettiin tehokkaita kohdevaloja joilla saadaan tarkastettua valon heijastuksen avulla mahdolliset vikapaikat. Loisteputkien valossa kaikki näyttää tallissa muutenkin ihmeellisen väriseltä, mutta kun auto saadaan viimein ulos auringon valon on lopputulos jotain aivan tajuttoman hienoa.

Raakahionta tehtiin tässä tapauksessa Mirkan tuotteilla. Hyvästä lähtökohdasta johtuen päädyttiin hienoon Polarshine 10:iin.
10-tunnin aherruksen jälkeen maalipintaan saatiin aikaiseksi syvä kiilto, jota ylläpidetään pesujen jälkeen Mequiarsin Ultimate Detailerilla, jota käytetään hyvin nuukasti ja kiillotetaan puhtaalla mikrokuituliinalla.
Mikäli kiinnostuit Mikan palveluista yhteyden saa mieheen oheisten nettisivujen kautta: http://www.autovahausmyllari.com/

Kyllä tällä kehtaa isoolle kirkolle lähtiä.

2 kommenttia:

Antti Titov kirjoitti...

On se uskomattoman hieno ! Ei voi muuta kun nostaa hattua ja kumartaa nöyrästi. Ei ole ne 3500 tuntia menneet hukkaan. Uskon että tällä putsataan pöytä American car showssa.
Sekä kiitoksia uskomattoman mielenkiintoisesta blogista

Joonas kirjoitti...

Uskomattoman hieno auto! Kaikki on tehty viimeisen päälle hyvin. Seuraavaa projektia odotellen...