keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Hiljaa hyvä tulee

Jäähdytin runkoineen paikallaan.
Parina viikonloppuna olen ollut tallilla ihmettelemässä projektia, mutta mitään tajunnan räjäyttävää edistystä ei ole päässyt tapahtumaan. Lähinnä aika on kulunut jo edellisillä kerroilla aloitettujen toimenpiteiden loppuun viemisellä. Konehuoneeseen on asennettu nyt toistamiseen kunnostettu jäähdytin, lämpötila-anturi, joka osoittautui kolmannella kerralla vihdoin oikeaksi ja alipaine liitin imusarjaan. Sähköjä on vedetty sinne tänne, mutta oikeastaan vain takaluukkuun tulevat johdonpätkät ovat lopullisilla paikoillaan.

Syylärin letkutkin saivat viimein leimat kylkeen.

Orkkis bensaletkussa oli GAS teksit joten pitihän ne tähänkin saada.
Lämmityslaitteen vaijerien suhteen sotasuunnitelma oli valmistaa vaijerit ensin itse. Heti alkumetreillä tuli lunta tupaan kun huomasin alkuperäisten vaijerien kadonneen ja todennäköistä on että ne löysivätkin tiensä viime kesän tallin siivouksessa kaatopaikalle. Eipä siinä että olisin niitä käyttänyt kun eivät liikkuneet, mutta olisin sentään voinut mitata ne ennen poisheittoa. Yritin kovasti selvittää vaijerien pituuksia ja kolmen eri harrastajan avustuksella sain jotakuinkin oikeanlaisia mittoja selvitetyksi. Ostin 1.5mm vahvaa rosterilankaa jonka piti toimia itse vaijerina ja Biltemasta polkupyörän vaijerin kuoria suojiksi. Vaijerin lenkkien taivutus tuntuikin heti alussa vähän liian helpolta, ja totuus paljastui viimein silloin kun vaijeria sai väännellä mihin asentoon tahansa ilman minkäänlaista pelkoa palautumisesta. Jousilankaahan tässä olisi pitänyt käyttää, mutta lopulta meni herne nenään ja tilasin jenkeistä suoraan valmiin sarjan. Jostain syystä tämäkin tuote tuntui piiloutuneen kiven alle, sillä muutama vuosi sitten näitä oli ihan ebayssä myynnissä ja nyt löysin ainoastaan yhden yrityksen joka sarjaa myi. Sopuhintainen setti matkasi kohti pohjolaa ja tuli perille alkuvuodesta. Asennus sujui todella helposti sillä vaijerit olivat jopa oikean mittaisia.

Uudet laadukkaat vaijerit perillä. Näissä vaijereissa kuoren ja itse vaijerin välissä on nylon suoja joten ne eivät hapetu niin pahasti kuin vanhat.
Irto-osiakin on pikkuhiljaa alkanut asentua autoon ja ensimmäiseksi asentelin takavalojen tuutit kiinni. Onneksi olin aikanaan ostanut myös nämä kiinnikkeet uutena joten niiden kanssa ei tarvinnut tapella. Samaan syssyyn asentui takaluukun leveä rosterilista, joka oli suoristettu ja kiillotettu aiemmin. Takaluukun lukkomekanismi oli yllättäen vajaatoiminen joten uusi vastaava "Chevellen" osana myyty lähti tilaukseen ebaysta. Paljon pikkunippeliä on tullut hankittua että kaikki letkut ja johdot saadaan kiinni oikein ja tulevana viikonloppuna onkin tarkoitus asentaa sähköt kokonaisuudessaan paikalleen. Kauan odotettu paketti Rubber the right waylta saapui pitäen sisällään oikeastaan kaikki tarvittavat korin tiivisteet joten luvassa on lasien asentamista. Kävihän se verhoilijakin tutkimassa autoa, ja sovimme aloittavamme työt keväällä ovipahveista ja kattoverhoilusta. Verhoilusta ja sen tekijästä sitten lisää juttua kun ollaan siinä vaiheessa.

Tuutit paikallaan ja takavalojen johdotkin vedetty

Siiven päälisten rosterilistat paikallaan.

Lopuksi vähän silmäkarkkia kun merkit ovat paikallaan.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

ei voi muuta ku sanoa että on aivan uskomatonta työtä mitä sie teet!
projekti kelpaisi jo tälläisenään autonäyttelyyn, sillä mieluummin sitä tälläisiä katselee ku valmiita isolla rahalla tehtyjä? :)

t.Jani (JiipeeH)