torstai 31. tammikuuta 2013

Takaluukun kannen hitsaus


Syksyllä 2012 Juha haki Caddyn takaluukun kannen firmalleen kunnostettavaksi. Olin itse luovuttanut kannen suhteen sillä se oli melkolailla huono aihio. Luukun pintapelti oli ehjä mutta todella rajun pintaruosteen peitossa. Sisäpuoli sen sijaan oli ihan kauttaaltaan mätä takareunastaan ja käytännössä koko luukun takareuna oli tehtävä uudestaan rosterilistan alta ja osittain takareunan kotelon alueelta. Luukussa oli kolme isoa ruostereikää ja ympärystät olivat syöpyneet pahasti. Yritin etsiä uutta luukkua tilalle mutta ehdokkaat olivat jopa huonompia kuin tämä. Niinpä Juha otti asian hoitaakseen. Huonoksi onneksi luukun sisäpinnasta ei tullut otettua yhtä ainuttakaan kuvaa joten lähtötilanteesta ei ole näytettävää. Myöskään luukun työprosessista ei Juha ollut työn tohinassa ehtinyt ottamaan kuvia joten joudumme tyytymään valmiiksi hitsattuun luukkuun. 



Luukun saapuessa takaisin tallille koputtelin sitä yrittääkseni saada kaiken irtomujun ja hitsauskuonan imuroitua koteloista. Edelleenkin mujua jäi koloihin joten luukku on pestävä vielä kauttaaltaan ennen maalausta. Yksi luukun saranapulteista oli katkennut joten se oli porattava pois ja tehtävä uudet kierteet. Lisäksi erikoisen pultin tilalle oli saatava uusi. Hain Lahden pulttiliikkeestä oiken kokoisen tuumaisen pultin jonka sorvasin työpaikalla oikean muotoiseksi. Vanha prikka paikalleen ja toimii. 
Joitakin kuukausia myöhemmin hioin luukun pintapellin puhtaaksi ruosteesta käyttäen rälläkkää ja puhdistuslaikkaa. Ruoste oli kuitenkin niin lujassa että oli siirryttävä reilusti lamellilaikkaan että saataisiin edes jotakin tapahtumaan. Peltipuhdas luukku odottelee nyt siirtymistä maalarin hoiviin muun auton mukana.



Ei kommentteja: