torstai 15. marraskuuta 2012

Kromit

Syyskuussa 2009 purin auton kaikki kromiosat alkutekijoihinsä tavoitteenani pintakäsitellä ne kaikki uudelleen. Kunnianhimoisena ajatuksena oli ettei yksikään auton kromiosa olisi käsittelemätön. Niinpä selvitin kromaamoa jossa hoituisi niin teräksiset puskurit, kuin sinkkipainevalusta valmistetut koristeosat. Sinkkipainevalu muodostuikin isoimmaksi ongelmaksi sillä hauras ja helposti syöpyvä materiaali on oikea kromaajan painajainen. Sinkkipainevalukappaleiden huokosiin kertyy likaa ja ne nousevat pintaan muodostaen kromiin pieniä rakkuloita. Tässä kyseisessä yksilössä näitä rakkoja oli todella paljon kaikissa sinkkiosissa. Tämä johtunee suojaamattomasta ulkosäilytyksestä, jossa lämpötilanvaihtelut kiihdyttävät reaktiota. Teräksestä valmistetut prässikappaleet sen sijaan olivat varsin hyväkuntoisia, eikä ruostevikaa löytynyt muualta kuin yhdestä ikkunan karmista. Näin ollen kromaaja pääsee suhteellisen kevyillä pohjatöillä teräsosien kanssa.
Selviteltyäni aikani mahdollista kromaajaa, törmäsin muutamien kontaktien kautta Vaasalaiseen harrastajaan Jukkaan, joka lupasi hoitaa osat kromattavaksi Puolaan. Puolasta oli vastikään saatu tietoa että siellä olisi erittäin laadukas kromaamo nimeltä Wittmann & Syn. Kaikenlisäksi yrityksen omistaja puhuu selvää suomenkieltä, joten yhteydenpito olisi vaivatonta. Niinpä kaikki kromiosat kuvattiin, niihin laitettiin paperilappu yhteystietoineen ja numeroineen sekä kelmutettiin muovilla. Osat pakattiin laatikoihin ja kuskattiin Vaasaan. Tässä vaiheessa tuntui jo suurelta asialta saada osat maailmalle.
Etupuskuri

Etupuskurin yläosa

Takapuskuri ja siipien päädyt

Ikkunakehykset

Etuvalojen kehykset, penkin kuoret, mittariston kehys, ilmanvaihdon ritilä, taustapeilin kannake, sisävalot ja ratin keskiö.

Kojelaudan ritilä, kojelaudan koristeosia, pyyhkijöiden osia ja sisäovenkahvojen kehykset.




Ei kommentteja: