torstai 22. marraskuuta 2012

Osien kunnostusta: Lämmittimen kennon venttiili


Lämmittimen kennon päätin kuskata joskus 2009 Lahden paikalliselle jäähdytinkorjaajalle. Usein keskusteluissa ilmi tullut nimi vaikutti luotettavalta ja asiansa osaavalta kaverilta. Kiirehän minulla ei ollut, mutta puolen tusinan valmistumislupauksen ja kahden vuoden odottelun jälkeen päätin hakea koko roskan pois pölyttymästä. Lopulta kenno vietiin Seinäjoen jäähdytinhuoltoon ja siihen uusittiin koko kennosto. Aikaa tilauksesta valmistumiseen kesti vajaa kaksi viikkoa. Turha siis teettää muualla, jos tietää paikan missä homma toimii. Ennen kennon takaisin hakua kävin noutamassa "heter valven" eli ns. vesihanan kunnostettavaksi. Olin etsinyt uutta hanaa alkuperäisen tilalle sillä kovettuneiden tiiviseiden vuoksi hana oli selvästi käyttökelvoton. Jostain syystä kyseinen osa oli kuitenkin niiden "extra rare parts" - osien mukana ja hinnat olivat sen mukaiset. Niinpä päätin kysyä rohkeasti eräältä jenkkiläiseltä hanojen korjaajalta mahtaisikö han myydä pelkät tiivisteet minulle tähän Harrissonin venttiiliin. Onnekseni myyjä oli yhteistyökykyinen ja tiivistepalaset lähti Suomeen kohtuuhinnalla. Saatuani ne, purin hanan osiin ja irrotin vanhat haurastuneet kumit. Osa puhallettiin kevyesti lasikuulalla ja sinkattiin. Uusien tiivisteiden asennuksen jälkeen suoritettiin kokoaminen ja nopea koeponnistus. Lopullista toimintavarmuutta ei vielä osaa sanoa, mutta eiköhän se siitä pienen säätämisen jälkeen taas pelitä.

Ei kommentteja: