lauantai 17. marraskuuta 2012

Talvi yllätti taas



Vuosi 2010 oli mennyt nopeasti. Valmistuminen ammattiin, kesätyöt, hetken työttömyys, freelancer työt ja kuumeinen työnhaku saivat vastapainokseen pitkiä iltoja viikonloppuina tallissa. Mercuryn saapuminen oli kääntänyt kaiken mielenkiinnon ja kunnostuspaineet siihen kun Cadillac oli jäänyt taka-alalle vaativine peltitöineen. Mercury oli jo paljon parempi kuin saapuessaan, mutta kun kipinä vielä kyti, oli saatava myös tehdä. Auto saatiin rekisteröityä ja tullattua lokakuussa 2010, jonka jälkeen se laitettiin seisontaan ja työnnettiin talliin Cadillacin seuraksi. Sisustan maalatut pinnat ja niiden karu kunto oli aiheuttanut päänvaivaa yhdessä surkeassa kunnossa olevan konetilan kanssa. Niinpä päätimme veljieni kanssa toteuttaa talven aikana niiden entisöimisen. Purkaminen aloitettiin keulasta että päästäisiin kunnolla käsiksi koneeseen. Mitään moottoriremonttia ei tultaisi tekemään, mutta pinnat pitäisi saada näyttämään siistiltä museointia varten. Konetilan mustat osat kokivat saman kohtalon Cadillacin osien kanssa ja saivat hiekkapuhalluksen jälkeen pintaansa uuden mustan pulverimaalin kirkaslakalla. Kirkkaat osat sinkattiin ja osa keltapassivoitiin. Moottori purettiin välttämättömistä apulaitteista ja sille tehtiin autoon päin kevyt puhdistus ja maalaus. Venttiilinkopat maalattiin pulverimaalilla kirkkaanpunaiseksi, kuten ne jo tehtaalta lähtien olivat olleet. Yksityiskohtiin yritettiin panostaa ja esimerkiksi tuolloin pensellillä punaiseksi maalattu ilmansuodattimen kotelo sai pintaansa alkuperäistyyppisen kultaisen pulverimaalin ja kiiltävän lakkapinnan. Startti ja laturi kunnostettiin ja niihin vaihdettiin hiilet. Vuotavan ohjaustehostimen simpukan öljyletkut uusittiin ja nesteet vaihdettiin. Rungon näkyvät osat ja tukivarret puhdistettiin irtoliasta ja pintaruosteesta sekä maalattiin puolikiiltävällä mustalla. Yksi hankalimmista "nopeista" parannuksista oli pahoin vaurioituneen maalipinnan korjaaminen tulipellistä. Korin etuosassa kun on kiinni kaikennäköistä ja moottorikin on vielä edessä, oli osien irroittamisessa ja maskaamisessa melkoinen työmaa. Lopulta pelti kuitenkin hiottiin ja maalattiin uudelleen ja lopputuloksesta tuli asiallinen.

Mercuryn konetilaa aletaan purkaa loppuvuodesta 2010.

Moottori on saanyt ylleen alkuperäistyyppisen punaisen värin. Myös apulaitteet ja rungon näkyvät osat on käsitelty uudelleen.

Kojelaudassa oli jonkin verran kolhuja ja 50 vuotta vanha maalipinta oli haalistunut melkoisesti auringossa. Eniten silmään pisti kuitenkin ratti jonka maalipinta oli kulunut puhki kauttaaltaan. Kaikki sisustan peltiset osat jotka olivat maalattu, irroitettiin ja kuskattiin Lapualle Hannu K:lle maalattavaksi. Ratti lähti mukaani Lahteen jossa kunnostin ja maalasin sen vielä koulun tiloissa. Mittaristoa purettiin ja sitä herkisteltiin jonkin verran, että alunperin toimimaton mittari saataisiin kuntoon.
Työmäärä tässä pienessä pintaremontissa yllätti, mutta sovimme eri osa-alueista veljieni kanssa, joita kukin toteutti. Itselleni tuli osien irrotus, pintakäsittelyt ja maalaukset, Juhalle tekniset korjaukset ja Petrille kasaus, pesut sekä maalipinnan kiillotus. Homma saatiin käyntiin kunnolla vasta maaliskuun 2011 aikoihin ja deadline oli toukokuun Gasoline- harrasteautonäyttely Lapualla.

Mittariston johtoviidakkoa. Peltinen kojelauta piti saada irti että se saataisiin maalattua uudelleen.

Ei kommentteja: