torstai 22. marraskuuta 2012

Lattian kunnostus osa II

 
Lokakuussa 2011 Päätimme ottaa Juhan kanssa yhden päivän urakaksi "hytin" hitsaamisen loppuun. Aikaa oli siis vierähtänyt jo aivan liian kauan edellisestä hitsauskeikasta, joten nyt piti saada projektia eteenpäin. Itse tehtynä hitsaus oli varsin edullista, ja kuitenkin kunnostuksen kannalta ehkä kaikkein palkitsevinta.

Pienen verryttelytauon jälkeen lattian takareunakin sai kaipaamansa pyöreyden.

Aloitimme operaation kesken jääneen takalattian pyöreästi takareunasta, johon oli peltisepällä teetetty korjauspala valmiina jo lähes vuoden päivät. Palaa joutui kuitenkin sovittaa jonkun verran, joten jumppaa riitti edelleen. Lopulta pala istui paikoillaan kohtuullisesti ja se sai tällä erää luvan kelvata.

Juha hitsaamassa takapenkin alustaa. Tukiputket hankaloittivat melkoisesti liikkumista auton sisällä.

 Siirryimme toiseen takajalkatilaan, joka olikin reilusti paremmassa kunnossa. Tähän lattiaan riittikin pelkkä suoran pohjalevyn vaihto ja hankalemmat reunuspalat saivat jäädä alkuperäisiksi.

Oikea takalattia ja jalkotilojen yhdistävä uusi tukipelti paikoillaan.

 Takapenkin alta oli ruostunut pohja puhki kummaltakin puolelta. Leikkasin osat irti ja peltiseppämestarimme Heikki teki vastaavat tilalle. Näiden istuvuudessa ei juuri huomautettavaa ollut, ja ne saumattiin kiinni täydellä saumalla. Heikki teki myös uuden vahvikepellin lattioiden väliin, joka hitsattiin pistemäisesti kuten alkuperäinen. Lopuksi lattian vahvike ja penkin kiinnitysrauta hitsattiin takaisin paikoilleen.

Takapenkkieen alusta oli roisissa kunnossa, ja niihin joutui vaihtaa reilut palat. Tukipalkkien kiinnitys oli irronnut kummaltakin puolelta ja uusi kiinnitys piti kehittää lennossa.
 
Kaikki alkaa olla hitsattuna takaisin paikalleen.

 Lattia oli siis ohjaamon puolelta nyt valmis ja halusin sen myös näyttävän siistiltä. Vaikein osuus oli takana, joten maalausta ja pohjatöiden tekoa voidaan pitää jo mukavana puuhasteluna. Siistiminen aloitettiin tietysti hitsisaumojen hiomisella. Työmaata oli paljon, mutta tiedossa oli myös se että saumat tiivistettäisiin akryylimassalla, joten täysin sileäksi niitä ei tarvinnut edes yrittää. Metallipölyä oli melko reippaasti, joten lattia kaikkine koloineen oli pakko imuroida ennen maalauksen pohjatöiden tekemistä. Ennen maalausta koko lattia hiottiin vielä läpeensä epäkeskohiomakoneella. Samalla saatii myös varmistettua vanhan epoksimaalin pysyvyys soodapuhalletussa pinnassa ja tehtyä sille tarpeellinen karhennus. Vasta pohjamaalin päälle pursotettiin akryylimassa ohjeiden mukaisesti. Kuivunut akryyli hiottiin kevyesti ja lattia maalattiin vielä kertaalleen epoksilla. Maalasin lattian jo aiemmin käytetyllä Teknoksen harmaalla epoksilla sen hyvien ruosteenesto ominaisuuksien vuoksi.

Hitsiaumoissa oli riittävästi hiottavaa. Saumat käytiin läpi 40 karkeuden lamellilaikalla ja koko lattia hiottiin lopuksi 60 karkeuden paperilla epäkeskohiomakoneella.

Lattia maalattiin epoksilla puhdistuksen jälkeen. Maalin kuivuttua hitsisaumat ja irto-osien saumat tiivistettiin akryylimassalla.
 

Pohjamaalattuun lattiaan ruuvattin kiinni ilmakanavien pellit, ja osat tiivistettiin vielä akryylimassalla.

Cadillacin pohja on alkujaan ollut ruosteenpunaisessa pohjamaalissa, joten päätin sen tulevan sellaiseksi myös entisöinnissä. Summan mutikassa valittu väri oli kuitenkin liian veren punainen ja aivan liian kiiltävä, enkä ollut siihen yhtään tyytyväinen. Lattia oli kuitenkin nyt ruosteeton ja yksivärinen ja se riitti tälle viikonlopulle.

"Valmis" lattia oli väärän punainen ja liian kiiltävä. Päätin että se ei tule jäämään tuollaiseksi.

Ei kommentteja: