maanantai 19. marraskuuta 2012

Täällä taas!

Kaksi vuotta matkailua ilman sen kummempaa edistystä.

Olin ollut kaksi vuotta siinä toivossa että Cadillacin kromit lähtisivät Puolaan kunnostettavaksi. Ensimmäinen keikka meni sivu suun kun heikko rahatilanteeni ei antanut mahdollisuutta maksaa etumaksua, joten jäin odottamaan seuraavan erän lähtemistä. 2011 loppuvuodesta Jukalla oli kuitenkin edelleen edellisestä erästä saamatta tavaraa takaisin ja osani olivat odottaneet varastossa siihen asti. Päätin ottaa asian hoidettavaksi omiin käsiini ja lähdin hakemaan osia takaisin tammikuussa 2012. Varastoinnissa oli ollut pieniä muuttujia Jukan tietämättä, ja ensimmäinen vastoinkäyminen oli kun avain ei enää sopinutkaan varaston lukkoihin. Muutaman puhelun jälkeen saimme tietää että kromit ja paljon Jukan omia osia oli siirretty hänen tietämättään toiseen varastoon samassa pihassa. Hetken odoteltuamme saimme pari kaveria paikalle, joilla oli avaimet kyseiseen halliin. Hallissa oli pieni toimistokoppi, jonka päälle kaikki osat olivat kasattu. Yhden meistä oli kiivettävä katolle ja alettava etsimään osia, ja niitähän riitti. Aiemmin kolmeen pahvilaatikkoon pakatut osat olivat hajallaan pitkin kattoa. Laatikot olivat hajonneet ja osat olivat irrallaan. Olikin melkoinen muisteleminen että kaikki osat saatiin kaivettua muun tavaran joukosta. Lopulta olin melko varma, että kaikki on mukana ja lähdin osieni kanssa kohti Isokyröä. Tallissa tarkistin vielä kuvista kaiken olevan tallella.
Osien ollessa kotona aloin selvittämään uudelleen kromaamojen tilannetta ja hintoja. Puolan kromaamo ei ollut edelleenkään poissuljettu vaihtoehto, mutta sinne lähetettäessä oli varauduttava vähintään vuoden odotteluun. Toinen hyvä vaihtoehto oli Ruotsin Kromteknik gruppen, jonka tarjous oli hyvin lähellä Wittmannin hintoja. Eniten hinnat olivat kuitenkin nousseet juuri Puolassa. Hinnat olivat nousseet alkuperäiseen 2009 tehtyyn tarjoukseen verrattuna 80%. Ei siis mitään halpaa touhua. Muutaman muunkin tarjouksen jälkeen Puolan tarjous piti silti pintansa ja päätin lopulta lähettää osat sinne viimeinkin. Muutama pitkä puhelu Adamin kanssa ja joidenkin osien poistaminen lähetyksesta helpottivat saamaan hinnan järkevälle tasolle. Maaliskuussa 2012 pakkasin osat lavakaulukseen ja laiton TNT:n kyydissä kohti Puolaa. Parin päivän päästä osat olivat perillä ja Adam lähetti kuvan saapuneesta lavasta. Joko vihdoinkin saataisiin kromit kuntoon, toivoin.

 Kahden ja puolen vuoden odottelun jälkeen maaliskuussa 2012 osat olivat viimein kromaamossa Puolassa.

Ei kommentteja: