torstai 22. marraskuuta 2012

Osien kunnostusta: Jarrupääsylinteri


Alkuperäinen Moraine kiinni autossa ennen purkua.
 
Morainen pääsylinterin kunnostus suoritettiin muotsikan pajalla keväällä 2009. Olin hankkinut CaddyDaddyltä USA:sta monien muiden osien mukana jarrupääsylinterin korjaussarjan. Päädyin korjaussarjaan sillä täysin alkuperäistä tai ulkoisesti samannäköistä pääsylinteriä ei ollut saatavilla uutena. Niinpä fiksuksi ja edullisemmaksikin vaihtoehdoksi tuli vanhan osan entisöinti. Auton jarrupoljin oli autossa pohjassa kun se saapui. Tilanne kieli jarruissa olevan jotakin vikaa. Jarrupääsylinteri on kiinnitetty auton tulipeltiin ja suoraan sen takana ohjaamon puolella on jarrupoljin asetelma. Jarrupolkimen ja pääsylinteri välissä on työntötanko, joten poljinta painamalla tanko työntää jarrusylinterissä mäntää ja aiheuttaa paineen nesteeseen ja neste liikuttaa pyörissä olevia  jarrusylintereitä. Osat olivat muuten tallessa, mutta juurikin tämä tanko puuttui kokoonpanosta kokonaan. Mikään ei kuitenkaan näyttänyt olevan rikki, joten päätin aloittaa kunnostamisen pääsylinteristä.
Kunnostaminen aloitettiin jälleen totutulla tavalla. Osa purettiin ja puhallettiin alumiinioksidilla. Puhalluksen jälkeen Alipaine "kattila" vietiin keltapassivoitavaksi. Itse sylinteri maalattiin Por 15 Manifold gray valuraudan harmaalla, jota olen käyttänyt oikeastaan kaikessa valurautamaalauksessa.
Ostamani korjaussarja ei ollutkaan tarkoitettu Morainen sylinteriin vaan Bendixin valmistamaan vastaavaan. Kumpaakin käytettiin viisyseissä. Moraineen ei ollut juuri silloin saatavissa omaa korjaussarjaa, joten päätin hyödyntää Bendixin sarjasta sopivat komponentit ja käyttää vanhoja tarpeen mukaan. Palikat saatiin lopulta kasaan, eikä ongelmia juurikaan ollut. Jarrupoljin asetalma keltapassivoitiin ja pulverimaalattiin ja hyväkuntoinen puhdistettu alkuperäiskumi pyöräytettiin takaisin päälle. Kunnostettu osa pysyi hyllyssä ilman työntötankoa aina kevääseen 2012 asti kunnes sattumalta muita osahankintoja tehdessäni sain hankittua käytetyn tangon itselleni. Ostamani tanko oli "istukassa" kiinteästi kun taas alkuperäinen oli kiinnitetty hakasilla. Ostamaani tankoa ei pystynyt käyttämään suoraan, mutta siitä saatiin osat kriittiset mitat uuden valmistusta varten. Juha sorvasi ja hitsasi uuden tangon mittojen mukaan, joka asettuu alkuperäisiin hakasiin. Toivottavasti komponentti toimii nyt tarkoituksen mukaisesti. Lopputulosta ja asennusta täytyy kuitenkin jäädä vielä odottamaan.
 
Kunnostettu sylinteri.

Ei kommentteja: