|
Ohjausnivelistö ja simpukka kiinnitettynä vielä olkaniveliin. |
|
Osat olivat melkoisen töhnän peitossa. |
Ohjausvaihteen
eli simpukan kunnosta ei ollut minkäänlaista tietoa. Siellä se
paikallaan lepäsi ja ainakin ratti kääntyi joskaan ei siitä
oikein voi kovin tarkkaa diagnoosia tehdä. Positiivista oli että
simpukassa oli vielä öljyt sisällä, joten se ei ollut päässyt
kuivumaan ja ruostumaan sisältä.
Syksyllä -12
otin koko etunivelistön simpukkoineen mukaan työmaalle, jossa
purimme sen työkaverinin Antti M:n kanssa. Ensimmäisenä purin
ohjausnivelistön kokonaisuudessaan ja tarkistin apusimpukan (idler
arm) sekä ohjausvarren (pitman arm) kunnon. Kumpikin komponentti oli
yllättävän hyvässä kunnossa, joten ne puhallettiin
alumiinioksidilla muiden osien kanssa ja vietiin sinkattavaksi.
Nivelpaketin yhdysputken sisällä olevat pallokartioiset
vastinkappaleet olivat ainoat selkeästi kuluneet osat. Ne hiottiin
uudelleen pyöreiksi ja kasattaessa pakettia kiristettiin lisäämällä
ylimääräinen prikka kompensoimaan hiottua kartiota. Sinkityt
apusimpukka ja ohjausvarsi käsiteltiin vielä Por15 manifold grey
maalillaa ja se poltettiin pintaan kiinni kosaanilla. Näin osiin
saatiin alkuperäinen valurautainen ulkonäkö. Sinkitys tiukensi
apusimpukan ruuvia siinä määrin että nyt se on jopa tiiviimpi
kuin uusi vastaava.
|
Valurautaa imitoiva Por 15 levittyy erittäin tasaisesti vaikka se levitettäisiin pensselillä. Se kuivuu lopulliseen kovuuteensa 150'c. |
|
Kunnostetut komponentit kiinnitettynä runkoon. |
Varsinainen
ohjausvaihde otettiin työn alle seuraavaksi. Paketti puhallettiin
kokonaisena ja maalattiin Por15 ennen sen purkua. Simpukka purettiin
atomeiksi ja puhdistettiin tarkasti kaikesta vanhasta öljystä sekä
oksidista. Uusi korjaussarja oli ollut hankittuna jo tovin ja se
asennettiin niiltä osin kuin se nähtiin tarpeelliseksi.
Erikoistyöstöä vaativat teflonrenkaat jätettiin vaihtamatta sillä
niissä ei näkynyt merkittävää kulumaa. Neulalaakeri oli myös
väärän kokoinen, joten hyväkuntoinen vanha laakeri asennettiin
takaisin. Kaikki tiivisteet ja O-renkaat vaihdettiin uusiin. Koska
osa oli jo pintakäsitelty oli se kasaamisen jälkeen valmis
asennettavaksi.
|
Vanhasta nivelestä hyödynnettiin kaikki osat kumia lukuunottamatta. Puhalletut osat sinkittiin. |
Ohjauksen
rättinivel oli parhaat päivänsä nähnyt joten otin sen työn alle
seuraavaksi. Rätti oli osittain murtunut ja kuivunut korpuksi. Uusi
kumilaippa löytyi US-Partsilta. Käytin Helpin sarjasta ainoastaan
laipan ja hyödynsin alkuperäisen nivelen kiinnitysosia
kasaamisessa. Alkuperäinen nivel oli kasattu niittaamall,a joten
hioin niitit pois, jonka jälkeen tein tappeihin reijät sekä 6mm
kierteet. Kierteisiin ruuvasin uudet pinnapultit ja paketti
kiristettiin Nylockeilla. Tiivis nivel on taattua Cadillac laatua
aina staattisen sähkön poistamista varten suunnitelluin
maadoituksineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti