lauantai 13. huhtikuuta 2013

Ohjausvaihde, nivelistö ja rättinivel



Ohjausnivelistö ja simpukka kiinnitettynä vielä olkaniveliin.
 
Osat olivat melkoisen töhnän peitossa.
 
Ohjausvaihteen eli simpukan kunnosta ei ollut minkäänlaista tietoa. Siellä se paikallaan lepäsi ja ainakin ratti kääntyi joskaan ei siitä oikein voi kovin tarkkaa diagnoosia tehdä. Positiivista oli että simpukassa oli vielä öljyt sisällä, joten se ei ollut päässyt kuivumaan ja ruostumaan sisältä.
Syksyllä -12 otin koko etunivelistön simpukkoineen mukaan työmaalle, jossa purimme sen työkaverinin Antti M:n kanssa. Ensimmäisenä purin ohjausnivelistön kokonaisuudessaan ja tarkistin apusimpukan (idler arm) sekä ohjausvarren (pitman arm) kunnon. Kumpikin komponentti oli yllättävän hyvässä kunnossa, joten ne puhallettiin alumiinioksidilla muiden osien kanssa ja vietiin sinkattavaksi. Nivelpaketin yhdysputken sisällä olevat pallokartioiset vastinkappaleet olivat ainoat selkeästi kuluneet osat. Ne hiottiin uudelleen pyöreiksi ja kasattaessa pakettia kiristettiin lisäämällä ylimääräinen prikka kompensoimaan hiottua kartiota. Sinkityt apusimpukka ja ohjausvarsi käsiteltiin vielä Por15 manifold grey maalillaa ja se poltettiin pintaan kiinni kosaanilla. Näin osiin saatiin alkuperäinen valurautainen ulkonäkö. Sinkitys tiukensi apusimpukan ruuvia siinä määrin että nyt se on jopa tiiviimpi kuin uusi vastaava.

Valurautaa imitoiva Por 15 levittyy erittäin tasaisesti vaikka se levitettäisiin pensselillä. Se kuivuu lopulliseen kovuuteensa 150'c.
 

Kunnostetut komponentit kiinnitettynä runkoon.
 
Varsinainen ohjausvaihde otettiin työn alle seuraavaksi. Paketti puhallettiin kokonaisena ja maalattiin Por15 ennen sen purkua. Simpukka purettiin atomeiksi ja puhdistettiin tarkasti kaikesta vanhasta öljystä sekä oksidista. Uusi korjaussarja oli ollut hankittuna jo tovin ja se asennettiin niiltä osin kuin se nähtiin tarpeelliseksi. Erikoistyöstöä vaativat teflonrenkaat jätettiin vaihtamatta sillä niissä ei näkynyt merkittävää kulumaa. Neulalaakeri oli myös väärän kokoinen, joten hyväkuntoinen vanha laakeri asennettiin takaisin. Kaikki tiivisteet ja O-renkaat vaihdettiin uusiin. Koska osa oli jo pintakäsitelty oli se kasaamisen jälkeen valmis asennettavaksi.

Vanhasta nivelestä hyödynnettiin kaikki osat kumia lukuunottamatta. Puhalletut osat sinkittiin.

Ohjauksen rättinivel oli parhaat päivänsä nähnyt joten otin sen työn alle seuraavaksi. Rätti oli osittain murtunut ja kuivunut korpuksi. Uusi kumilaippa löytyi US-Partsilta. Käytin Helpin sarjasta ainoastaan laipan ja hyödynsin alkuperäisen nivelen kiinnitysosia kasaamisessa. Alkuperäinen nivel oli kasattu niittaamall,a joten hioin niitit pois, jonka jälkeen tein tappeihin reijät sekä 6mm kierteet. Kierteisiin ruuvasin uudet pinnapultit ja paketti kiristettiin Nylockeilla. Tiivis nivel on taattua Cadillac laatua aina staattisen sähkön poistamista varten suunnitelluin maadoituksineen.
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti