|
Kardaani paloiteltuna. |
Kuten muidenkin
osien kohdalla, ei myöskään kardaanin kunnosta ollut minkäänlaista
tietoa. Mitään ulkoisia vaurioita putkissa ja haarukoissa ei
näkynyt eikä ristiniveletkään olleet mitenkään erityisen
kuluneet. Kardaanin tukilaakerin kannatinkumi oli perstonnut ja
käyttökelvoton, mutta kaikki muu näytti ehjältä. 2012
loppuvuodesta otin osat mukaan etelään ja aloitin projektin
purkamalla jälleen komponentit puhallusta varten. Tässä vaiheessa
olisi ollut syytä hieman paneutua kardaanin sielunmaailmaan sillä
kohdistusmerkit osien välille jäivät tekemättä eikä näin ollen
ollut minkäänlaista mielikuvaa kuinka päin osat ovat olleet kiinni
suhteessa toisiinsa. Noo, osat kuitenkin purettiin ja puhallettiin ja
putket sekä haarukat pulverimaalattiin titaanin harmaalla
alkuperäisen mustan sijaan. Halusin alustaan jotain pientä väriä,
ettei se näyttäisi aivan totaalisen mustalta vaikkakin päätös
tehtiin alkuperäisyyden kustannuksella. Ristinivelten oikeat koot ja
mallit tarkastutin pitkän linjan Cadillac harrastajan Hessun avulla
ja osat tilattiin työkaverin kautta Racer's placestä. Muutaman
viikon odotuksen jälkeen nivelet saapuivat suomeen ja pystyin
aloittamaan kokoamisen. Hapero kannatinlaakerin kumi puhallettiin ja
annoin rungon vaihdossa Hessulle, jolta sain uudelleen vulkanoidun
kannakkeen. Puhalsin vielä uuden kannakkeenkin sillä se oli
pintaruosteessa ja maalasin sen kauttaaltaan mattamustaksi. Osa ei
tule näkymään mihinkään, mutta tieto siitä että se on
ruosteessa olisi syönyt miestä jatkuvasti. Uusi laakeri löytyi
Caddydaddyn valikoimasta. Koska mitään merkkejä alkuperäisestä
asennus asennoista ei ollut oli mentävä parhaan arvauksen
perusteella. Joistakin pienistä käytöstä tulleista jäljistä
pystyi päättelemään jotain, mutta tarkkaa asentoa on lähes
mahdoton enää tarkistaa. Mahdollisuudet ovat 50/50 ja mikäli
tärinää ilmenee otetaan kardani uudestaan työn alle ja
tasapainoitetaan uudelleen. Ristinivelet asentuivat paikoilleen
mukavasti työhön tarkoitetun puristimen avulla. Myös youtubesta
löytyi hyvin aiheeseen liittyviä opetusvideoita.
|
Precisionin ristinivelet toimitti Racer's Place. Taaimmainen nivel on muita jämäkämpi. |
|
Maalatut osat valmiina nivelten asennukseen. |
Perämurikka
tarkastettiin jo parisen vuotta aiemmin veljen toimesta. Perässä
olleet öljyn jämät olivat valuneet säilytyksen aikana hyllylle,
joka kieli akselin stefan olevan entinen. Ostin valmiiksi
US-partsilta uuden stefan ja tarkoitus oli irroittaa yoke ja sitä
paikallaan pitävä kartiomutteri eräs viikonloppu. Mutteri ei se niin
vain auennutkaan, ei edes 2m jatkovarrella saati pulttipyssyllä.
Käännyin jälleen Hessun puoleen ja suosituksena oli käyttää
niin isoa pyssyä kuin löytyy. Juha lainasi töistään ”ison
mopon”, jolla mutteri sitten saatiin viimein auki. Stefan vaihdosta
ei kuitenkaan tullut mitään sillä uusi stefa oli väärän
kokoinen. US-Partsilla ei ollut oikean kokoista stefaa hyllyssä,
joten oikeanlainen tiiviste tilattiin Rockautosta. Seuraavana
viikonloppuna perä saatiin vihdoin kasaan ja uudet öljyt tupaan.
Mitään ei ole ulos tullut, joten korjaus näyttäisi onnistuneen
hyvin. Seuraavaksi asennettiin kardaani paikalleen ja kiinnitettiin
perään. Etupää jäi odottamaan vaihdelaattikon ja tekniikan
asennusta.
|
Murheenkryyniksi osoittautui perän yoken mutteri. |
|
Uusi stefa asennettuna ja yoken voi ruuvata takaisin kiinni. Kiinnitys on tarkkaa sillä kiristysmomentti määrittää samalla perän laakereiden esijännityksen. Onneksi mutterin asento oli tälläkertaa merkitty. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti