keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Lämmityslaite ja säädinpaneli

Lämmityslaitteen säädinpaneli alkuperäisessä asussaan.
Yritin miettiä koskahan otin työn alle Caddyn lämmityslaitteen osat sillä siitä oli jo melkoisesti aikaa. Kuvia selatessani huomasin että olimme jo muuttaneet nykyisessä kotikaupungissakin pariin otteeseen kyseisen operaation jälkeen. Oli siis vähintäänkin aiheellista saattaa kyseinen työmaa vihdoin loppuun.
 
Lämmityslaitteen kotelo menossa purkuun.
Lämmityslaitteen kennon ”paketti” on kiinnitettynä korin tulipeltiin auton sisustan puolelta. Lämmityslaitteen kennon tulo ja meno vesiputket kulkevat pellin läpi ja nimensä mukaisesti kierrättävät vettä kennon kautta. Puhallin työntää ilmaa kennon läpi auton sisustaan. Kaikkea tätä ohjataan kojelaudan alla sijaitsevista säätimistä. Kyseisessä autossa ei ole ollut ilmastointia, joten pelkällä puhaltimella siis tuuletellaan kabiinia. Kaikki lämmityslaitteen säätövivut olivat jumissa ja vaijerit ruostuneet pahasti. Työ aloitettiin purkamalla osat autosta ja irroittamalla komponentit toisistaan. Osat lähtivät jälleen Etelänmatkalle, jossa purin ne kokonaan ja puhalsin ne varsin tuttuun tapaan. Kennokotelon etulevy, jonka pinnapultit tulevat tulipellin läpi jouduttiin vaihtamaan uusiin sillä ne olivat katkenneet irroittaessa. Uudet pultit hitsattiin peltiin ja osat kuljetettiin pulverimaalaukseen. Kotelo maalattiin puolikiiltävällä mustalla vaijerien säätövivustoa lukuunottamatta mikä maalattiin hopeaksi alkuperäisvärityksen tapaan. Kenno kuskattiin paikalliselle jäähdytinkorjaajalle tarkistettavaksi ja mahdollisesti korjattavaksi.
 
Säädinkomponentti oli melkoinen yhdistelma eri osia, jota ei saanut purettua ilman niittien poraamista auki.
Säätövivuston komponentteja ei saanut purettua täydellisesti ilman niittien poraamista auki. Päätin kuitenkin olla avaamatta pakettia ja kumpikin vivusta puhallettiin pakettina ja sinkattiin dippaamalla ne vain osittain altaaseen. Työ onnistui epäilyistä huolimatta varsin hyvin, ja alumiininen taustapaneli pysyi vaurioitumattomana. Ruostuneista vaijereista ei enää kalua saatu, joten uudet vaijerit lähtevät hankintalistalle.
 
Kunnostettu kenno ja sen kehys. Bitumimassa toimii tiivisteenä osien välissä.

 

Kotelon säätovivun kärki oli hukkunut roinan sekaan, joten uusi leikattiin laserilla. Samalla tehtiin muutama varalle.
Toin osat takaisin Pohjanmaalle joskus syksyllä 2010. Kotelo jäi odottamaan kennoa ja säätimet taustalevyjen maalausta. Vierähti kuitenkin jälleen reilu pari vuotta kunnes olin tarpeeksi tympääntynyt katselemaan osakasaa tallin pöydällä ja päätin laittaa osat nippuun. Ehkä osasyynä oli se että lämmittimen kennoa ei edelleenkään ollut tarkistettu saatikka korjattu. Korjaamon omistajakin oli ehtinyt jo vaihtua ennenkuin hain lopulta osan pois täysin alkuperäisessä kunnossaan. Kenno kuskattiin seuraavaksi Pohjanmaalle toiseen korjaamoon, josta tuli soitto jo parin päivän päästä, että kenno täytyy uusia. Viikon päästä sai hakea uusitulla kennolla varustetun osan takaisin. Oletin kasauksen sujuvan kankeasti sillä purkamisesta oli aikaa ja ottamani valokuvat olivat hieman epäselviä. Kaikki sujui kuitenkin mallikkaasti vaikka vivuston jatkopala puuttui. Osaa ei löytynyt mistään vaikka se kuvien perusteella oli kyllä ollut tallesa. Niinpä tein nopeasti CAD kuvat uudesta parhaiden hihavakiomittojen mukaan ja uuden hilut laserleikattiin. Viimeinkin sain siis lämppäripaketin kasaan ja eihän siinä mennytkään kuin vajaa kolme vuotta.
 
Valmis paketti. Tässä vielä ilman vivun kärkeä.
Säätimet nappasin hyllyltä eräs viikonloppuilta ja putsasin aluksin kahvojen kromit selvittääkseni niiden kunnon. Vivut osoittautui varsin hyviksi joten puhdistuksen jälkeen pääsin maalaamaan taustalevyn uudelleen mustaksi. Taustan päälle tulevat kirkkaat pleksilevyt olivat hinkattu jo aiemmin siisteiksi joten niille riitti tekstien uudelleenmaalaus valkoisella maalitussilla. Loput osat löytyivätkin hyllystä jo kunnostettuna joten kokosin koko säädinpaketin ja täytyy sanoa että lopputulos oli vaivan arvoinen.
 
Alumiininen taustalevy maalattuna uudelleen valkoiseksi ja tekstilasin tausta maalattuna mustaksi. Mekanismit sinkattiin.
 
Valmis säädinpaneli odottamassa asennusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti