|
Lämmityslaitteen säädinpaneli alkuperäisessä asussaan. |
Yritin miettiä
koskahan otin työn alle Caddyn lämmityslaitteen osat sillä siitä
oli jo melkoisesti aikaa. Kuvia selatessani huomasin että olimme jo
muuttaneet nykyisessä kotikaupungissakin pariin otteeseen kyseisen
operaation jälkeen. Oli siis vähintäänkin aiheellista saattaa
kyseinen työmaa vihdoin loppuun.
|
Lämmityslaitteen kotelo menossa purkuun. |
Lämmityslaitteen
kennon ”paketti” on kiinnitettynä korin tulipeltiin auton
sisustan puolelta. Lämmityslaitteen kennon tulo ja meno vesiputket
kulkevat pellin läpi ja nimensä mukaisesti kierrättävät vettä
kennon kautta. Puhallin työntää ilmaa kennon läpi auton
sisustaan. Kaikkea tätä ohjataan kojelaudan alla sijaitsevista
säätimistä. Kyseisessä autossa ei ole ollut ilmastointia, joten
pelkällä puhaltimella siis tuuletellaan kabiinia. Kaikki
lämmityslaitteen säätövivut olivat jumissa ja vaijerit ruostuneet
pahasti. Työ aloitettiin purkamalla osat autosta ja irroittamalla
komponentit toisistaan. Osat lähtivät jälleen Etelänmatkalle,
jossa purin ne kokonaan ja puhalsin ne varsin tuttuun tapaan.
Kennokotelon etulevy, jonka pinnapultit tulevat tulipellin läpi
jouduttiin vaihtamaan uusiin sillä ne olivat katkenneet
irroittaessa. Uudet pultit hitsattiin peltiin ja osat kuljetettiin
pulverimaalaukseen. Kotelo maalattiin puolikiiltävällä mustalla
vaijerien säätövivustoa lukuunottamatta mikä maalattiin hopeaksi
alkuperäisvärityksen tapaan. Kenno kuskattiin paikalliselle
jäähdytinkorjaajalle tarkistettavaksi ja mahdollisesti
korjattavaksi.
|
Säädinkomponentti oli melkoinen yhdistelma eri osia, jota ei saanut purettua ilman niittien poraamista auki. |
Säätövivuston
komponentteja ei saanut purettua täydellisesti ilman niittien
poraamista auki. Päätin kuitenkin olla avaamatta pakettia ja
kumpikin vivusta puhallettiin pakettina ja sinkattiin dippaamalla ne
vain osittain altaaseen. Työ onnistui epäilyistä huolimatta varsin
hyvin, ja alumiininen taustapaneli pysyi vaurioitumattomana.
Ruostuneista vaijereista ei enää kalua saatu, joten uudet vaijerit
lähtevät hankintalistalle.
|
Kunnostettu kenno ja sen kehys. Bitumimassa toimii tiivisteenä osien välissä. |
|
Kotelon säätovivun kärki oli hukkunut roinan sekaan, joten uusi leikattiin laserilla. Samalla tehtiin muutama varalle. |
Toin osat
takaisin Pohjanmaalle joskus syksyllä 2010. Kotelo jäi odottamaan
kennoa ja säätimet taustalevyjen maalausta. Vierähti kuitenkin
jälleen reilu pari vuotta kunnes olin tarpeeksi tympääntynyt
katselemaan osakasaa tallin pöydällä ja päätin laittaa osat
nippuun. Ehkä osasyynä oli se että lämmittimen kennoa ei
edelleenkään ollut tarkistettu saatikka korjattu. Korjaamon
omistajakin oli ehtinyt jo vaihtua ennenkuin hain lopulta osan pois
täysin alkuperäisessä kunnossaan. Kenno kuskattiin seuraavaksi
Pohjanmaalle toiseen korjaamoon, josta tuli soitto jo parin päivän
päästä, että kenno täytyy uusia. Viikon päästä sai hakea
uusitulla kennolla varustetun osan takaisin. Oletin kasauksen sujuvan
kankeasti sillä purkamisesta oli aikaa ja ottamani valokuvat olivat
hieman epäselviä. Kaikki sujui kuitenkin mallikkaasti vaikka
vivuston jatkopala puuttui. Osaa ei löytynyt mistään vaikka se
kuvien perusteella oli kyllä ollut tallesa. Niinpä tein nopeasti
CAD kuvat uudesta parhaiden hihavakiomittojen mukaan ja uuden hilut
laserleikattiin. Viimeinkin sain siis lämppäripaketin kasaan ja
eihän siinä mennytkään kuin vajaa kolme vuotta.
|
Valmis paketti. Tässä vielä ilman vivun kärkeä. |
Säätimet
nappasin hyllyltä eräs viikonloppuilta ja putsasin aluksin kahvojen
kromit selvittääkseni niiden kunnon. Vivut osoittautui varsin
hyviksi joten puhdistuksen jälkeen pääsin maalaamaan taustalevyn
uudelleen mustaksi. Taustan päälle tulevat kirkkaat pleksilevyt
olivat hinkattu jo aiemmin siisteiksi joten niille riitti tekstien
uudelleenmaalaus valkoisella maalitussilla. Loput osat löytyivätkin
hyllystä jo kunnostettuna joten kokosin koko säädinpaketin ja
täytyy sanoa että lopputulos oli vaivan arvoinen.
|
Alumiininen taustalevy maalattuna uudelleen valkoiseksi ja tekstilasin tausta maalattuna mustaksi. Mekanismit sinkattiin. |
|
Valmis säädinpaneli odottamassa asennusta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti