|
Konepelti oli melkoisen ruostunut etureunastaan ja se tehtiinkin n. 10cm reunasta ylöspäin uusiksi. |
Konepelti
paljastui tarkemmassa syynissä huonommaksi kuin oletin. Peltitöitä
oli luvassa melkoisesti. Koko pellin etureuna oli ruostunut puhki
mutta positiivisena puolena alaosan irtopelti oli täysin
korroosiovapaa. Leikkasin ensin palat pois ruostekohtien ympäriltä
ja hitsasin uudet paikat tilalle. Hitsatessa kävi kuitenkin ilmi
että pelti oli paljon laajemmalta alueelta syöpynyt, joten jouduin
avaamaan etureunan uudelleen ja tekemään siihen kokonaisuudessaan
uuden palan. Työmaa paisui melkoiseksi eikä mielenkiinto riittänyt
viemään projektia kerralla loppuun. Seuraavalla kerralla otin
pellin uudelleen työn alle ja hitsailin sen kasaan. Nyt näytti jo
paljon paremmalta. Saumakohdat tinattiin ja hioin karkeat pohjat
peltiin sekä ruiskutin ruostesuojamaalin päälle. Pellin alapuoli
jäi tässä vaiheessa työstämättä, mutta päätin jatkaa sitä
myöhemmin.
Syksyllä -12
kori alkoi olla jo niin hyvässä vaiheessa että pian pitäisi
luukutkin siistiä maalarille vientiä varten. Aloinkin sovittaa
konepeltiin sen alle tulevaa peltistä jatko-osaa, mutta sainkin
huomata ettei se istunut kovinkaan hyvin aiemmin uudelleen tekemäni
etureunan kanssa. Niinpä puhdistin pellin ruostesuojamaalista ja
kiteistä uudelleen peltipuhtaaksi ja aloin sovittaa etureunaa tinan
kanssa. Työstäessä pelti kaatui lattiaan pystystä, mikä teki
varmaksi sen että koko reuna oli tehtävä uudelleen. Illan
työstämisen seurauksena osat sopivat nyt toisiinsa ilman rakoja ja
ilman kittiä. Lopuksi alapuolen pinnat hiottiin puhdistuslaikalla ja
teräsharjalla. Tämän jälkeen pelti sai jäädä odottamaan
maalarille menoa.
|
Tinaa tuli sulateltua melko reilulla kädellä. |
|
Hiottu ja sovitettu alapelti. Nyt istuu jo nätisti. |
|
Konepeitto hiottuna puoliksi. Pintaruoste oli jämähtänyt melko hyvin ja tekemistä oli vielä soodapuhalluksesta huolimatta. |
|
Samalla hioin lokasuojat peltipuhtaaksi. Lokasuojiin tehtiin ainoastaan pienet 10x10cm kokoiset ruostekorjaukset alahelmoihin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti