lauantai 16. maaliskuuta 2013

Moottorin kasaus


Kone kiinnitettynä pukkiin. Jakopään suoja ja "harmonic balancer" hihnapyörineen kiinnitetty paikalleen.

Loiskelevy ja kunnostettu öljypumppu kiinnitettynä paikalleen.
Heinäkuussa 2012 Hiomopalvelusta tuli soitto, että miten pitkälle motti kasataan. Tokihan se järkevintä olisi ollut ottaa täysin niputettuna, mutta nuukuus iski tässäkin kohtaa. Koneen alakerta kuitenkin kasattiin oikeastaan kokonaan. Kampura, kiertokanget ja männät asennettiin jo hiomolla kaikkine uusine laakereineen. Kannet kasattiin myös uusien venttiilien, jousien ja nostajien osalta. Reilun viikon kuluttua osat olivat noudettavissa. Kone kiinnitettiin ensitöikseen kiinanmalliseen moottoripukkiin joka alkoi jo kohtuu varhaisessa vaiheessa näyttää antautumisen merkkejä. Pienillä muutoksilla pukki alkoi kuitenkin vaikuttaa jo kohtuullisen kestävältä.

Kannet kiinitettynä.
Kasaaminen aloitettiin kansista. Mitään rakettitiedettä ei asentaminen ollut joten suhteellisen nopeasti kone alkoi näyttää jo valmiimmalta. Apuna tekniikan kasaamisessa oli Henri I. Kummasti myös tuntuu varmemmalta kun momenttiavaimenakin toimi astetta parempi versio sen tavanomaisen parinkympin halppismallin sijaan. Imusarjan alle tuleva jonkinlainen huohotinkansi täytyi vielä kertaalleen pestä ja maalata ennen asentamista. Väriksi tuli pakosarjoissakin käytetty manifold grey, jota valmistaa POR 15. Lähestulkoon kaikki koneen osat ja apulaitteet olivat kunnostettu jo ennen moottorin valmistumista, joten työ oli varsin bolt on tyyppistä. Best gasketin tiivistesarja osoittautui varsin laadukkaaksi ja monipuoliseksi sillä siitä löytyi myös useita vaihtoehtoja eri tiivistekohteisiin.

Pientä fiilistelyä venttiilikoppien kanssa. Huohotuskansi vaatii vielä uuden väri päälleen.
Kone saatiin lähes valmiiksi asti kunnes muistin että öljytikun kanssa oli ollut jonkilaista hankaluutta. Tikku ei liukunut putkessa sulavasti vaan se tökki. Öljytikun putki vaikutti alkuperäiseltä, mutta lopulta selvisi että se on katkennut ja se on korjattu asentamalla pieni putkenpala kahden osan väliin. Ilmeisesti tyyppivika näissä koneissa. Ebaystä löytyi Chip's Caddys niminen paja joka myi uustuotanto putkia, joten tilaukseen lähti yksi kappale. Kone jäi nyt hieman vaiheeseen mutta nyt oltiin jo lähellä.







Kun mittatikun putki vihdoin saapui oli sen mukana kohtuullisen kattavat ohjeet joissa kehotettin ensimmäisenä poistamaan moottorin öljypohja. Tämä sen vuoksi että putkea täytyy hieman taivuttaa ettei se osu kampiakseliin sen pyöriessä. Hieman siis pisti potuttamaan sillä pohja oli juuri kiinnitetty uudella tiivisteellä ja vielä liimalla. Ei ollut siis ihan pieni homma irroittaa sitä. Neljän tunnin ähkimisen ja parin katkenneen mattoveitsen jäljeen oli pohja jälleen irti. Vanhat tiivistejämät ja liimat piti samantien putsata että kaikki olisi valmista uuden tiivisteen asennusta varten. Uusi mittatikun putki keltapassivoitiin ennen asennusta sillä se oli terästä ja ilman mitään suojapinnoitetta. Laitoin hieman tiivistemassaa putken ympärille ennen asennusta mikä hankaloitti asennusta suunnattomasti. Putki ei liukunut enää kovinkaan helposti ja sitä joutui takomaan aikalailla. Putken kartiomainen suuaukko hieman litistyi asennuksen vuoksi, mutta lopulta sain palikan paikalleen ja taivutettua sen pois kampuran tieltä. Työkaverin kanssa tuli puheeksi 50-luvun kasikoneen toleranssit joten päätin olla asentamatta öljypohjaa vielä kiinni, sillä tarkoituksena oli vielä tarkastaa koneen jakopää ennen lopullista asennusta. Pientä hienosäätöä siis ja kohta otetaan savut ulos!

Uusi öljytikunputki asennettuna.

1 kommentti:

  1. Hienoa dokumentointia!
    Käytitkö vanhat kannen pultit vai onnistuitko löytämään jostain uudet?

    VastaaPoista