Syksyllä 2012
Juha haki Caddyn takaluukun kannen firmalleen kunnostettavaksi. Olin
itse luovuttanut kannen suhteen sillä se oli melkolailla huono
aihio. Luukun pintapelti oli ehjä mutta todella rajun pintaruosteen
peitossa. Sisäpuoli sen sijaan oli ihan kauttaaltaan mätä
takareunastaan ja käytännössä koko luukun takareuna oli tehtävä
uudestaan rosterilistan alta ja osittain takareunan kotelon
alueelta. Luukussa oli kolme isoa ruostereikää ja ympärystät
olivat syöpyneet pahasti. Yritin etsiä uutta luukkua tilalle mutta ehdokkaat olivat jopa huonompia kuin tämä. Niinpä Juha otti asian hoitaakseen. Huonoksi onneksi luukun sisäpinnasta ei
tullut otettua yhtä ainuttakaan kuvaa joten lähtötilanteesta ei
ole näytettävää. Myöskään luukun työprosessista ei Juha ollut
työn tohinassa ehtinyt ottamaan kuvia joten joudumme tyytymään
valmiiksi hitsattuun luukkuun.
Luukun saapuessa
takaisin tallille koputtelin sitä yrittääkseni saada kaiken
irtomujun ja hitsauskuonan imuroitua koteloista. Edelleenkin mujua
jäi koloihin joten luukku on pestävä vielä kauttaaltaan ennen
maalausta. Yksi luukun saranapulteista oli katkennut joten se oli porattava pois ja tehtävä uudet kierteet. Lisäksi erikoisen pultin tilalle oli saatava uusi. Hain Lahden pulttiliikkeestä oiken kokoisen tuumaisen pultin jonka sorvasin työpaikalla oikean muotoiseksi. Vanha prikka paikalleen ja toimii.
Joitakin kuukausia myöhemmin hioin luukun pintapellin
puhtaaksi ruosteesta käyttäen rälläkkää ja puhdistuslaikkaa.
Ruoste oli kuitenkin niin lujassa että oli siirryttävä reilusti
lamellilaikkaan että saataisiin edes jotakin tapahtumaan.
Peltipuhdas luukku odottelee nyt siirtymistä maalarin hoiviin muun
auton mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti