Runko oli
purkuhetkellä yltäpäältä ruosteen peitossa enkä sen koommin
osannut edes etsiä siitä mitään tehtaan maalattuja merkintöjä
saati sitten iskettyjä runkonumeroita. Velimies Juha kuitenkin tutki
rungon vielä pesun jälkeen mahdollisten merkintöjen löytämiseksi.
Sen verran hyvää säkää kuitenkin oli matkassa että rungon
sivupinnasta löytyi tehtaalla maalattu tyyppimerkintä tai sen
jäänteet. Hirveän selväksi tuota näkymää ei kuitenkaan voi
kuvailla ja kuvasta näkeekin että numeroiden määrittäminen oli
melkoista arpomista. Merkinnät siis kuvattiin ennen puhallusta
mikäli niille olisi myöhemmässä vaiheessa jonkinlaista käyttöä.
Jossain vaiheessa vuotta 2011 törmäsin jenkkilän ebayssä ilmoitukseen jossa kaupattiin juuri viisysin rungon stenciliä eli sabluunaa jolla kyseinen runkomerkintä voitaisiin maalata. Ilmoituksesta kävi selvästi ilmi että kyseiset merkinnät olivat autokohtaisia ja niiden sisältämä informaatio koostui auton korimallista, valmistuspäivämäärästä sekä mallisarjan numerosta. Hyväksi onneksi kaupan ollut esimerkkisabluuna oli juuri coupen numerosarjalla varustettu, joten sain siitä numeron talteen. Aloin tutkimaan rungosta otettuja kuvia ja vertasin valmiin stencilin numeroita siihen. Rungon kuvia käsittelin melko rajusti photoshopilla lisäämällä kontrastia ja säätämällä valkoisen ja musta määrää saadakseni tekstin paremmin erottuvaksi. Lopulta pystyin hahmottamaan mikä maalin jäämä vastasi mitäkin numeroa tai kirjainta.
Jossain vaiheessa vuotta 2011 törmäsin jenkkilän ebayssä ilmoitukseen jossa kaupattiin juuri viisysin rungon stenciliä eli sabluunaa jolla kyseinen runkomerkintä voitaisiin maalata. Ilmoituksesta kävi selvästi ilmi että kyseiset merkinnät olivat autokohtaisia ja niiden sisältämä informaatio koostui auton korimallista, valmistuspäivämäärästä sekä mallisarjan numerosta. Hyväksi onneksi kaupan ollut esimerkkisabluuna oli juuri coupen numerosarjalla varustettu, joten sain siitä numeron talteen. Aloin tutkimaan rungosta otettuja kuvia ja vertasin valmiin stencilin numeroita siihen. Rungon kuvia käsittelin melko rajusti photoshopilla lisäämällä kontrastia ja säätämällä valkoisen ja musta määrää saadakseni tekstin paremmin erottuvaksi. Lopulta pystyin hahmottamaan mikä maalin jäämä vastasi mitäkin numeroa tai kirjainta.
Kasasin photoshopissa ebay kaverin kuvaa hyödyntäen symboleista oman auton runkomerkintää vastaavan sabluunan. Nyt kasassa oli siis kaikki tiedot varsinaisen merkinnän toteuttamiseksi alkuperäistyyppisesti. Huonolaatuinen ja pikselinen photoshop kuva vietiin 3D ohjelmaan jossa viivatyökalujen avulla tein symboleista vektorimuotoiset. Valmis viivasto tuotiin illustratoriin jossa tein lopullisen tarratiedoston leikkauspolkuineen.
Tarran leikkasi
työmaan kautta eräs yhteistyökumppani, mutta huonoksi onneksi olin
arvioinut merkinnän koon täysin pieleen. Matkalla pohjanmaalle
soitin vanhalle tuttavalleni Santalan Turolle joka ystävällisesti
leikkasi uudet sabluunat 20% pienempänä. Vieläkin jouduin
sovittamaan tekstiä pienemmäksi leikkaamalla tarraa, mutta vihdoin
sain merkinnän istumaan paikalleen. Erikoista sinänsä että
merkintä tulee runkoon käytännössä ylösalaisin. Itse arvelen
sen johtuva rungon kasaamisprosessista missä runko on saattanut olla
kasauslinjastolla ylösalaisin tai sitten on mahdollista että
tyyppimerkinnän lukemista on yritetty helpottaa kun sitä tuijotetaan
käytännössä pää alaspäin. Tiedä sitten mikä lopullinen
tatkoitus, sitä tarina ei kerro. Harvinaisen kova työmaa yhden
onnettoman merkinnän suhteen mutta sielläpähän lepää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti