tiistai 2. joulukuuta 2014

Cowl ritilän asennus ja tiivisteiden teko

Tiiviistä solumuovista valmsitettiin Cowlin reunatiivisteet mattoveitsen ja rälläkän avulla.
Konepellin takaosaan tulevan cowl ritilän reunoille tulee mielenkiintoisen malliset tiivisteet. Eipä siinä sinänsä mitään erikoista ole, mutta en vaan millään muista nähneeni tuollaisia autossa sen purkuhetkellä. Toisekseen näitä kyseisiä osia valmistetaan ja myydään ainoastaan Ruotsissa TA-Motorsin kautta, mikä toki aiheuttaa hieman korkean hinnan. Tuo 150 euro  hinta ei oikein houkutellut, joten päätin tehdä tiivisteet itse.

Tiiviste liimattiin paikalleen pikaliimalla. Pissapojan letku kulkee tiivisteen alla.
Koska tuotteista löytyi hyvät kuvat joka suunnasta, sain niiden avulla hahmoteltua muodot. Itse materiaalin kävin hakemassa Vaasan kumi-Järviseltä ja tausta tiedon mukaan se on jonkinlaista laivan keulan iskusuojaa. Leikkasin soirosta sopivat pätkät ja nitkuttelin sen mattoveitsellä suurinpiirtein muotoonsa. Lopullinen muotoilu tapahtui ruuvaamalla pötkö ruuvipenkkiin ja hiomalla sitä rälläkällä lamellilaikalla. Kiinnitys paikalleen tapahtui pikaliimalla.

Ritilän asennus sujuui kivuttomasti, konepelli kaipaa vielä säätöä.
Samaan hengenvetoon vedin pissapojan suuttimien letkut paikalleen. Metalloimalla pinnoitettu ritilä maalattiin ja lakattiin yläreunasta korinväriin kuten alkuperäinen. Se istui paikalleen vaivattomasti ja seuraavaksi saikin asentaa lasinpyyhkijän varret ja uudet Tricon sulat paikalleen. Harmillisesti pissapojan letkut jäivät hieman vajaaksi, joten irroitushommaa on tiedossa., muuten kaikki pelittää hienosti. Aivan liian helppoa pyyhkijöiden toimintaan saaminen ei ollut sillä jo kertaalleen kunnostettu moottoripaketti purettiin ja kasattiin kolme kertaa kunnes sain hankittua lopulta toisen moottorin. Uusi moottori oli totaalisen ruosteessa sisältä ja kuluneessa kunnossa myös päällisin puolin. parin päivän pikakunnostuksen aikana moottori purettiin, puhdistettiin, teräsosat sinkattiin ja runko maalattiin hopeaksi. Uusittu kokoonpano pökättiin paikalleen ja arvata saattaa että sama ongelma toistui. Lopulta syyksi selvisi se, ettei käyttökytkintä ollut maadoitettu runkoon ja se aiheutti koko sekoilun. Toisaalta, eihän se haittaa että yksi todennäköisesti täysin ehjä ja siisti pyyhkijän moottori on varalla hyllyssä.


Kertaalleen kunnostettu alkuperäine pyyhkijän moottori purettiin ja koottiin useasti. Vika olikin maadoituksessa.

Ei kommentteja: