perjantai 7. joulukuuta 2012

Pyöränkaarien hitsaus

Ostaessani autoa tutkin ruostevauriot pintapuolisesti. Siinä vaiheessa myös lokarien kaaret vaikuttivat hyvinkin terveiltä pientä pintaihottumaa lukuunottamatta. Korin puhalluksen jälkeenkään kaaret eivät näyttäneet vielä kovinkaan pahalta mutta selvää oli että hitsipilliin jouduttaisiin jälleen tarttumaan.

Pientä ruostepilkkua.

Porailin pienet ruostepilkut auki ajatuksena hitsata ne sitten yksitellen umpeen. Muutaman porauksen jälkeen alkoi totuus kuitenkin selvitä, sillä poran mukana tuli melkoinen määrä ruosteista mujua. Kaaret olivat selvästi pahemmin ruostuneet takapuolelta, mutta aivan läpi asti ei ollut ruoste vielä päässyt. Poratessa selvisi vielä sekin, että pinta- ja sisälokasuojanpellin välissä on vielä kolmaskin pelti. Eipä siinä sitten auttanut kuin avata pinnat kummaltakin puolelta ja tutkia tuhoja vähän lähempää.

Sisäpellit olivat pahasti ruostuneet.

Alkuperäinen ajatus oli paikata vain kuvassa näkyvän uuden palan verran. Onneksi leikkasin peltiä hieman pidemmältä.

Mikään mieltä ylentävä ei näky ollut kun pintapellit oli poistettu edestä. Ruoste oli iskenyt myös keskimmäiseen tukipeltiin. Kahden pellin välissä oli ollut huopamainen eristematto joka oli kostuneena edesauttanut ruosteen etenemistä. Vaikka työtä olikin odotettua enemmän oli kuitenkin helpottavaa ettei vauriot jääneet huomaamatta.



Poistin peltiä pala kerrallaan ettei kylki levahtaisi aivan kasaan. Samalla hitsailin uutta tavaraa tilalle. Peltien välissä ollut huovan palanen poistettiin kokonaisuudessaan kaapimalla se myös yläpuolelta.


Tilkkutäkki saatiin lopulta kasaan ja seuraavaksi alkoi saumojen siistiminen. Heftit hioin lamellilla tasaisiksi ja koko roska tinattiin umpeen. Kyseiset pyörän kaaret vaativat ehdottomasti eniten tinaa koko projektissa. Tinaaminen pystysuoraan pintaan oli muutenkin melkoisen hankalaa kun kokemusta ei aiheesta ollut. Niinpä suurin osa tinasta löytyikin varmaan tallin lattialta.

Saumat tinattuna. Ympäröivä maalikin on ottanut hieman lämpöä.


Hionnan jälkeen suihkaisin nopeasti spray ruosteenestopohjamaalin tinattuihin paikkoihin, sillä edellisellä kerralla tinaamissani alueissa oli pieniä ruostepilkkuja. Seuraavalla kerralla hioin kyljet kokonaan epäkeskolla koska halusin punaisesta spraysta eroon. Samalla varmistin maalin pysyvyyden soodapuhalletussa pinnassa puhaltamalla vanhaa maalia paineilmalla ja hiomalla sen läpeensä. Lopuksi ruiskutin uuden epoksin kumpaankin kylkeen. Varsinaisia pohjatöitä en paikatuille alueille tehnyt sillä niiden tekemisestä vastaa korin maalaaja.

Ei kommentteja: