|
Autossa oli paikallaan hyvin suurella todennäköisyydellä sen alkuperäinen akku. |
Pitkän aikaa oli varmaa että hankin autoon samanlaisen Delcon DC-12 akun uustuotantona, kuin siellä oli jo minulle tullessaan. Harvinaista sinänsä, että autossa moinen oli vielä kiinni. Kertonee kuitenkin siitä että auto todellakin on seissyt sieltä -67 vuodesta, niinkuin muut merkit antavat ymmärtää.
|
Kaikki korkit olivt tallessa. Tässä 1kpl mallina 3D:tä varten. |
|
Akun kylkiteksti jäljennettiin koneella ja tulostin siitä uuden akun kylkeen tarran. |
Akun osto alkoi olla syksynmittaan lähellä kun autokin alkoi heräillä pitkästä horroksestaan. Aikani nettiä plärättyäni ja muutamia harrastajia haastateltuani totesin uustuotanto akun olevan ehkä vähän riskisijoitus. Tuo 280$ maksava mötikkä kun on hyvin äkkiä 400€ arvoinen ennenkuin se on vihdoin perillä kaikkinen kuluineen. Siihen kun lisätään riski siitä että tuote on kaput ensimmäisen ajokauden jälkeen ei oikein innostanut. Ehkä 100% näyttelykäyttöön tuo voisi edelleen onnistua. Uustuotantoakku on geeliakku, eli täysin huoltovapaa. Oma kokemukseni geeliakuista tulee tuolta autohifi ajoilta joissa ensimmäistä kesää ollut Optiman keltakantinen laukesi totaalisesti sen syväpurkautuessa. Syväpurkaus siis aiheuttaa geelimötikälle enemmän hallaa kuin perusakulle, se miksi näin tapahtuu pitäisi kysyä asiantuntijalta.
Akkusurffailujen lomassa huomasin kaupan olevan muutamaa erilaista "Battery Topperia". Tämä kohtuu nerokas ratkaisu naamioi akun vanhan näköiseksi. Okei, myönnetään ettei se ihan vastaa sitä mitä alkuperäinen on, mutta asiaan vihkiymätön ei kotkausta äkkiseltään huomaa. Paras asia tässä kuitenkin on se että kannen alla voi käyttää perus nykyakkua. Mikäli akku hajoaa, voi uuden vaihtaa kohtuullisilla kustannuksilla ja ruuvata kannen takaisin paikelleen.
|
Myynnissä olevia battery toppereita. Haluttua mallia ei ollut saatavilla, joten tein sen itse. |
Ongelmaksi Topperin kanssa muodostui ainoastaan yksi asia. Se nimittäin oli pykälää uudemman akun mukaan suunniteltu ja näin ollen hieman eri näköinen. Suurimpana erona on vesityskorkkien paikoitus sillä ne on myytävissä Toppereissa yhdessä rivissä ja vanhemman mallin akussa kahdessa rivissä. Paikalleen tuollaisen uudemman mallisen Topperinkin saa, mutta hieman ahdasta tulee kiinnityspannan asennuksen kanssa kun sen pitäisi mahtua kahden korkin välistä. Loppujen lopuksi päätin ottaa vanhasta akusta mallia ja suunnitella Topperin itse.
|
Mallinnettu ja rendattu 3D malli. |
Suunnittelin kannen muistuttamaan vanhaa akkua tietyin rajoituksin. Tätä ennen tietenkin kävin hankkimassa uuden 110Ah akun jota käytetään Japanilaisissa maastureissa tai isommissa pakettiautoissa. Vertailin kummankin akkujen mittoja ja tein Topperin muodot uuden akun mukaan. Suurinpana erona alkuperäiseen on se että navat on samassa linjassa kun alkuperäisessä ne on ristissä.
|
Paikoitus tulostusalueelle kahdessa osassa. |
Mallinsin osan Solid Worksillä ja tein siihen myös korkit. Mallinnettuja korkkeja en käyttäisi, sillä kaikki alkuperäiset korkit oli vielä alkuperäisessä akussa tallessa. Näin saan varmasti autenttisen ulkonäön. Rendauksen avulla pääsin katsomaan miltä lopputuote näyttäisi ja ainakin omaan silmään se toimi mainiosti.
|
Jauhetyypin pikamalli vaatiia aina kovettajan kestääkseen. |
|
Palaset liimattuna yhteen. Taustapuolelle tuli 0.5mm alumiini levy tukemaan rakennetta. |
Pikamallitulostimen mittarajoitusten vuoksi jouduin puolittamaan mallin, että se mahtuu tulostusalueelle. Tulostuksen jälkeen oli vuorossa osien kovettaminen ja yhteenliimaus. Järkevämpää olisi ollut tulostaa palikka erilaisella tulostimella ABS muovista, mutta hinta olisi pompannut melko rajuksi.
|
Myös kiinnitysraudan joutui tekemään uusiksi sillä sen piti olla leveämpi kuin vanha. |
|
Hiontavärissä ja kiinnitysrauta maalattuna. |
Kuivumisen jälkeen hion ja kittasin kannen ja maalasin sen hiontavärillä. Pohjatöiden jälkeen ruiskutin pintaan 20% kiiltoasteella olevan mattamustan. Korkit on vielä fiksaamatta, mutta kerros keltaista ja ne näyttää tääs uudenveroisilta. Samalla väänsin uuden metallisen akun kiinnityspannan sillä akun yläosan syvyys kannen kanssa on nyt suurempi kuin vanhassa ei alkuperäistä pantaa pysty käyttämään. Näin myös orkkis kiinnike jää hyllyyn odottamaan sitä uustuotantoakkua. Akun kylkeen tein tarragrafiikan vanhan kohokuvion perusteella.
|
Pohjatyöt tehtynä. |
|
Korkit vaatii vielä pientä TLC:tä mutta muuten ollaan jo valmiita. Napoihin tulee jatkopalat jotka toimitti batterytoppers. |
|
Suunnittelin tarrat vanhan pohjalta ja tilasin mainostoimistosta. |
|
Valmis paketti. |
En ole kuullutkaan tuollaisista battery toppereista. Veljeni autoon juuri jouduttin hommaamaan uusi akku, aikaisempi nimittäin alkoi niin temppuilemaan että auto oli lähes käyttökelvoton. Löysimme onneksi sopivat Iisalmesta, ihan tästä lähistöltä. Siisti lopputulos kyllä projektillasi.
VastaaPoista