Osa mädäntyneistä helmoista jäi Californiaan, ja loput karisivat viimeistään puhalluksessa. |
Onneksi oikeanpuolisessa helmassa oli vielä ehjä takanurkka muodon kopioimista ajatellen. |
Takasiipien alahelmojen huono kunto oli selvää projektin alusta alkaen, joten aloin etsimään apua hitsaamiseen ja korjauspalan tekoon jo syksyllä 2009. Muutamilta alan henkilöiltä asiaa tiedustellessani päätin, että mielummin teen sen korjauspalan hinnalla koneremontin kuin maksan samaa summaa alle neliöstä peltiä. Mielikuvitusta piti taas alata käyttämään ja lopulta päädyin teippaamaan helmat reijättömiksi ja laminoimaan muodon lasikuidulla. Älkää toki pelästykö, eivät ne helmat kuitua ole. Kuiduttamalla sain kuitenkin aikaan tarkan muotin osasta, joka pitäisi tehdä kummallekkin puolelle autoa. Etu oli pääasiassa siinä, ettei itse koria tarvinnut lähteä kuskaamaan minnekkään korjauspalojen tekoa varten. Lähdin kiertämään pohjanmaan paikallisia koriseppiä, joiden avustuksella löysin itseni erään eläkkeelle jääneen herran luota Ylistarosta. Muotit kädessä Heikki kysyi, oliko näillä kiirus? Ei ollut, mutta viikon päästä soi puhelin ja osat sai kuulemma hakea, rahaakaan ei tarvinnut varata mukaan kuin juuri normaalin kauppareissun verran.
Kohtuullista jälkeä eläkeläiseltä ilman englannin pyörää ja muita apuvälineitä. |
Vaikka korjauspalat eivät aivan täydellisiä olleetkaan ylättykseksi kaikki alkoikin hahmottumaan paljon paremmin työn aikana. Aluksi rakenteesta ei ollut juurikaan käsitystä, mutta lopulta se paljastui hyvinkin yksinkertaiseksi. Saimme vasemman helman hitsattua ja korjaus onnistui hienosti.
Seuraavana viikonloppuna tultuani pohjanmaalle olivat molemmat veljeni jo toisen helman parissa. Toisena hitsauspäivänä saimme siis oikeanpuolisen helmankin valmiiksi ja itse jäin vielä siistimään saumoja loppuajaksi. Hioin saumat lamellilla ja tinasin ne umpeen. Siistit ja ruosteettomat helmat antoivat rutkasti lisää motivaatiota suorittamaan korin korjaukset loppuun. Vielä olisi edessä takapyöränkaarien ympärystät ja muutama pienempi ruostepaikka. Pääasia oli että pahin oli takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti