sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Etuvalot

Guiden logo jäi mieleen kun kuvasin autoa purkamista varten 2008.
Kun monta vuotta sitten kuvasin auto kauttaaltaan ennen sen purkamista, pistin merkille jostain syystä sen Guide merkkiset etuvalot. Siinä vaiheessa allekirjoittaneella ei ollut minkäänlaista hajua mitkä auton osista olisi alkuperäiset ja mitkä ei, mutta Guidet jäi mieleen. Tiedon karttuessa selvisikin että autossa olikin kiinni todellakin sen alkuperäiset valot jotka ovat juuri nuo Guidet.

Keväällä 2013 umpoit olivat vielä alkuperäisessä asussaan.
Taisi olla alkuvuotta 2013 kun aloin tutkimaan missä kunnossa nuo valot ja niiden osat nyt sitten oli ja huomasin että lyhyet valot olivatkin tarvikkeet ja pitkistä toinen oli rikki. Valojen rosteri rinkulat näytti ihan hyviltä ja niiden kanssa pärjättäisiin kiillotuksella. Valojen pohjakupit olin hiekkapuhaltanut sinkinnyt jo aiemmin. Umpioiden varsinaiset runko-osat oli hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu kiiltävän mustiksi.

Taustakupit sinkitty ja kehät kiillotettu ennen kasausta.

Osat eivät paljoa uusille häpeä.
Jos olisin halunnut päästä helpolla, ja ennenkaikkea halvalla olisin valinnut autoon uudet tarvikepolttimot. Kun puhun siis polttimoista tarkoitan koko umpiota joka on siis tällaisessa Sealed beam tyyppisessä lampussa se polttimo. Joskus olen nähnyt harrastajien laittavan joitakin euro-tyyppisiä lamppuja H4 polttimolla, mutta nämä suoralla lasilla olevat umpiot tekevät keulasta jotenkin tökerön näköisen. Uusia tarvikkeita saa ihan kohtuullisella rahamäärällä, mutta minä kun halusin Guidet. Jonkin aikaa etsittyäni löysin lopulta erään muskeliautojen entisöintiin erikoistuneen Jeffin joka oli teettänyt sarjan uusia guide-umpioita. Nämä umpiot ovat 1:1 alkuperäisten kanssa ulkoasultaan mutta niiden sisällä on käytetty nykyaikaista kaasua ja hehkulankaa, joten valoteho on alkuperäisiä parempi. Myös hinta oli tietenkin eri luokkaa kuin tarvikemalleissa.

Vanhat muovikiinnikkeet eivät enää kestäneet.

Onneksi uusia kiinnikkeitä on edelleen saatavilla.
Lamppujen saavuttua aloin kokoamaan niitä pohjiin. Runkojen pohjissa on muoviset klipsit joissa on kierteet ja nämä toimivat valojen säätöruuvien kiinnityksissä. Yllättäen alkuperäiset haperot muoviosat olivat ottaneet itseensä pulverimaalauksen uunituksessa ja katkesivat sitä mukaa kun niitä ruuvaili. Peli piti puhaltaa hetkeksi poikki ja tilata uudet muovit, joita onneksi on hyvin saatavilla. Lamppujen rosteri kehät kiillotin ja yksi niistä pääsi aivan oiottavaksi asti  kun sattui jäämään laikkaan kiinni ja vääntyi sitä myöten melko jengalle. Osa saatiin kuitenkin korjattua ja nyt hyllyssä odottaa täysi setti alkuperäisiä ajovaloja kiinnitettäväksi autoon.

Uusitut valot odottavat asennusta.

Ei kommentteja: