|
Kone kiinnitettynä pukkiin. Jakopään suoja ja "harmonic balancer" hihnapyörineen kiinnitetty paikalleen. |
|
Loiskelevy ja kunnostettu öljypumppu kiinnitettynä paikalleen. |
Heinäkuussa
2012 Hiomopalvelusta tuli soitto, että miten pitkälle motti
kasataan. Tokihan se järkevintä olisi ollut ottaa täysin
niputettuna, mutta nuukuus iski tässäkin kohtaa. Koneen alakerta
kuitenkin kasattiin oikeastaan kokonaan. Kampura, kiertokanget ja
männät asennettiin jo hiomolla kaikkine uusine laakereineen. Kannet
kasattiin myös uusien venttiilien, jousien ja nostajien osalta.
Reilun viikon kuluttua osat olivat noudettavissa. Kone kiinnitettiin
ensitöikseen kiinanmalliseen moottoripukkiin joka alkoi jo kohtuu
varhaisessa vaiheessa näyttää antautumisen merkkejä. Pienillä
muutoksilla pukki alkoi kuitenkin vaikuttaa jo kohtuullisen
kestävältä.
|
Kannet kiinitettynä. |
Kasaaminen
aloitettiin kansista. Mitään rakettitiedettä ei asentaminen ollut
joten suhteellisen nopeasti kone alkoi näyttää jo valmiimmalta.
Apuna tekniikan kasaamisessa oli Henri I. Kummasti myös tuntuu
varmemmalta kun momenttiavaimenakin toimi astetta parempi versio sen
tavanomaisen parinkympin halppismallin sijaan. Imusarjan alle tuleva
jonkinlainen huohotinkansi täytyi vielä kertaalleen pestä ja
maalata ennen asentamista. Väriksi tuli pakosarjoissakin käytetty
manifold grey, jota valmistaa POR 15. Lähestulkoon kaikki koneen
osat ja apulaitteet olivat kunnostettu jo ennen moottorin
valmistumista, joten työ oli varsin bolt on tyyppistä. Best gasketin
tiivistesarja osoittautui varsin laadukkaaksi ja monipuoliseksi sillä
siitä löytyi myös useita vaihtoehtoja eri tiivistekohteisiin.
|
Pientä fiilistelyä venttiilikoppien kanssa. Huohotuskansi vaatii vielä uuden väri päälleen. |
Kone saatiin
lähes valmiiksi asti kunnes muistin että öljytikun kanssa oli
ollut jonkilaista hankaluutta. Tikku ei liukunut putkessa sulavasti
vaan se tökki. Öljytikun putki vaikutti alkuperäiseltä, mutta
lopulta selvisi että se on katkennut ja se on korjattu asentamalla
pieni putkenpala kahden osan väliin. Ilmeisesti tyyppivika näissä koneissa. Ebaystä löytyi Chip's Caddys
niminen paja joka myi uustuotanto putkia, joten tilaukseen lähti yksi
kappale. Kone jäi nyt hieman vaiheeseen mutta nyt oltiin jo lähellä.
Kun mittatikun
putki vihdoin saapui oli sen mukana kohtuullisen kattavat ohjeet
joissa kehotettin ensimmäisenä poistamaan moottorin öljypohja.
Tämä sen vuoksi että putkea täytyy hieman taivuttaa ettei se osu
kampiakseliin sen pyöriessä. Hieman siis pisti potuttamaan sillä
pohja oli juuri kiinnitetty uudella tiivisteellä ja vielä liimalla.
Ei ollut siis ihan pieni homma irroittaa sitä. Neljän tunnin
ähkimisen ja parin katkenneen mattoveitsen jäljeen oli pohja
jälleen irti. Vanhat tiivistejämät ja liimat piti samantien
putsata että kaikki olisi valmista uuden tiivisteen asennusta
varten. Uusi mittatikun putki keltapassivoitiin ennen asennusta sillä
se oli terästä ja ilman mitään suojapinnoitetta. Laitoin hieman
tiivistemassaa putken ympärille ennen asennusta mikä hankaloitti
asennusta suunnattomasti. Putki ei liukunut enää kovinkaan helposti
ja sitä joutui takomaan aikalailla. Putken kartiomainen suuaukko
hieman litistyi asennuksen vuoksi, mutta lopulta sain palikan
paikalleen ja taivutettua sen pois kampuran tieltä. Työkaverin
kanssa tuli puheeksi 50-luvun kasikoneen toleranssit joten päätin
olla asentamatta öljypohjaa vielä kiinni, sillä tarkoituksena oli
vielä tarkastaa koneen jakopää ennen lopullista asennusta. Pientä
hienosäätöä siis ja kohta otetaan savut ulos!
|
Uusi öljytikunputki asennettuna. |
1 kommentti:
Hienoa dokumentointia!
Käytitkö vanhat kannen pultit vai onnistuitko löytämään jostain uudet?
Lähetä kommentti