keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Osien kunnostusta: Jarrut

Alustan osien mukana tilattiin uudet jarrukengät, asennussarjat ja jarrusylinterit letkuineen. Etuakselisto oli odottanut vuoroaan kevääseen 2012 asti täysin alkuperäisenä. Osat olivat melko säälittävän näköisiä kun kaikki vanha rasva ja kura oli paakkuntunut ruosteisten pintojen päälle. Työmaa aloitettiin pesemällä pahimmat nöyhtät pois painepesurilla ja sitten kaapimalla loput pois. Osat irroiteltiin ja käytiin puhaltamassa puhtaiksi.

Etuakselisto irroitettuna

Osat olivat melko ryöttäisiä.

Etupää pääsi kylpyyn reilun neljänkymmenen vuoden odotuksen jälkeen.

Jarrut olivat korroosion vallassa myös sisäpuolelta.


Jarrujen muu kunnostus tapahtui jälleen puhaltamalla rummut ja taustalevyt sekä pulverimaalaamalla ne puolikiiltävän mustiksi. Koska Cadillac oli aikanaan suunnannäyttäjä oli kaikki sitten viimeisen päälle mietittyä. Näin oli myös kun kyse oli pyöränpulteista. Cadillacissa nimittäin on alkujaan vasurin kierteet vasemman puolen pyörän pulteissa. Tämä siksi että pyörän irroittaja saisi pyörittää aina avainta samaan suuntaan autoon nähden. Tätä nyt ei tietenkään ollut tiedossa kun pyöriä aikanaan irroittelin ja olihan sitä ruostettakin toki mukana hankaloittamassa irroitustyötä. Muutaman pinnapultin joutui katkaisemaan laikalla. Niinpä tehtävälistalle tuli kaikkien uusien pyöränpulttien asentaminen. Aikanaan US-Partsilta ostetut pinnapultit toimivat kyllä mainiosti taakse, mutta eturummussa on myös napa kiinnitettynä samoilla boordeilla. Niinpä etupulttien boordit täytyy olla tuplasti pitemmät että osat saadaan kiinnittymään toisiinsa. Työkaverini Antti hoiti todella rajusti toisiinsa kiintyneiden osien irroituksen ja uusien pulttien asennuksen. Uudetkin pultit löytyi US-Partsilta, mutta ne eivät olleet Cadillacin omat ja boordin pituutta joutui hieman sorvilla lyhentämään.

Eturummuista irroitettin pyörännapa ja prässättiin vanhat pultit pois. Osat hiekkapuhallettiin ja kasattiin uudelleen ennen pulverimaalausta.
 Takapään vetoakselit purettiin samalla vanhoista laakereista ja vetarit puhallettiin sekä maalattiin ennen uusien laakerien asennusta. Etupäähän asennettiin muutospalat rullalaakereita varten. Alkuperäiset laakerit luovat auton etupäähän väljän vaikutelman, joten kartiorullalaakereilla saadaan eliminoitua välys. Uusilla osilla oli mukava koota osat paikoilleen ja lopputulos näyttää varsin hyvältä.

Valmis takajarrupaketti näyttää aavistuksen paremmalta kuin ennen.

Etujarrut nipussa.


Ei kommentteja: