tiistai 1. tammikuuta 2013

Cadillac Club of Finland - Kesäpäivät 9.6.2012

Kesämatkailua parhaimmillaan.

Vaikka Cadillac ei olekaan lähelläkään valmista oli clubin kesäpäiville päästävä omalla autolla. Mikään käyttöauto ei oikein vaikuttanut hyvältä valinnalta, vaikkakin se olisi ollut huolettomin ratkaisu lähteä matkaan. Niinpä päätin tehdä Mercuryyn pienen tarkistus kierroksen ja katsoa että auto on toimintakunnossa yli 1000 kilometrin reissulle. Starttasin auton perjantaina isostakyröstä ja ajoin hieman epävarmoin mielin ensin Lahteen. Näin pitkää reissua ei auton kanssa ollutkaan tehty sitten sen noutamisen Tampereelta. Vastoin odotuksia matka taittui todella mallikkaasti ilman minkäänlaisia ongelmia. Myös polttoaineenkulutus pysyi maltillisissa 14l/100km lukemissa ottaen huomioon kuitenkin että Montclair on tilattu suurimmalla 430cid moottorilla mitä on ollut tarjolla.



Seuraavana päivänä matkasimme pyhtäälle ja olimme paikalla juuri sopivasti kun cruising kohti Kotkaa ja Route 66 ravintolaa starttasi. Mercury hieman erottui letkassa kymmenien Cadillaccien joukosta, mutta piti puolensa hyvin. Jotkut seurueesta mainitsivat jopa Mercuryn olleen Cadillacceja pröystäilevämpi kaikkinen ylimääräisine koristeineen ja laatikkoimaisine koreineen. Ravintolan somistamiseen sekä ulkoalueen että sisätilojen osalta oli käytetty melkoisesti vaivaa ja olipa tienvarteen pystytetty oma "Cadillac Ranch" esikuvan tapaan. Toisaalta itse ainakin ajattelin olisiko kyseisistä raadoista ollut vielä autoiksi tai ainakin varaosiksi tarvitsijoille maahan pystyttämisen sijaan.



Lauantai-ilta jatkui klubin oman ohjelman mukaisesti Sea Hotel Mäntyniemessä Pyhtäällä. Väkeä oli ihan mukavasti, mutta ottaen huomioon klubin kokonaisjäsenmäärän toivoisi päätapahtumaan tulevan niin paljon porukkaa kuin mahdollista. Myös kaluston määrä näin kasvaisi ja siihen tärkeimpään eli autojen tutkiskeluun ja niistä juttelemiseen voisi keskittyä enemmän. Sunnuntaiaamuna nousimme ajoissa ja lähdimme heti aamiaisen jälkeen kotia kohti. Auto toimi jälleen moitteettomasti. Lahdessa ehdin päivän verran kruisailla Mercuryllä kunnes sovin kaupat uudesta käyttöautosta. Olin juuri edellisviikolla myynyt aiemmin palvelleen käyttiksen ja tarkoitus oli ajella kesäloman aikana ainakin hetki Mercuryllä. Kauppojen syntyessä jouduin kuitenkin viemään Mercuryn takaisin pohjanmaalle sillä autopaikkoja on käytössäni vain yksi ja isokokoisen jenkkilaivan piilottaminen jonnekkin nurkalle ei ihan onnistuisikaan. Etelä-Suomen ajot jäivät siis tältä erää varsin lyhyiksi, mutta tulipa edes käytyä. Paluumatkalla Lakeuksille onnistuin mitoittamaan polttoainemäärän niin tarkasti että auto sammui veljen pihaan Lapualle. Siinä aikamme ihmeteltyämme syytä "vikaan" päätimme hakea hieman lisää menovettä. Ruohonleikkuriin varatut 3-litraa ei oikein vielä tehneet syvempää vaikutusta tankkiin, mutta parinkymmenen lisälitran jälkeen kasi hörähti jälleen käyntiin. Vaikka kesää oli tässä vaiheessa jäljellä vielä reilusti jäivät omat ajoni varsin pieniksi eikä muihin isompiin tapahtumiin tullut enää suunnitelmista huolimatta lähdettyä. Hieman korjattavaa tulevaksi talveksi sentään saatiin kun lämpömittari lopetti toimintansa ja polttoainetankin koho ilmoittaa lukeman väärin. Lisäksi auton oma nopeusmittari ei toimi. Ebaysta löytyi sopivasti käytetty mittaristo, joka edelleen odottelee asennusta. Tilaukseen joutaa myös lämpötila-anturi ja tankin koho. Pienillä parannuksilla mennään taas ensi kesänä eteenpäin.

Ei kommentteja: