keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Delco Moraine - jarrutehostimen kunnostus

Eri puolilta USA:ta tulleet tehostimet. Vasemmalla alkuperäinen -59 ja oikealla -60.
Viimekesäisten vajaan parin tuhannen kilometrin aikana huomasin ettei Cadillacin jarrutehostin toiminut ihan odotetulla tavalla. Olin jo vuosia aiemmin kunnostanut tehostimen ja pääsylinterin. Kesän aikana kuitenkin tilasin uuden korjaussarjan pääsylinteriin, sillä muistin aikaisemman olleen hieman erilainen kuin alkuperäinen. Pian purettuani huomasinkin että aiemmin asentamani korjaussarja oli Bendixin tehostimeen, eikä siinä ollut kaikkia tarvittavia osia Morainen sylinterin korjaukseen. Tällä kertaa korjausarja oli oikea, ja pääsin asentamaan hilut takaisin autoon. Vaikutus ei edelleenkään ollut suuren suuri vaan jarrut tuntuivat edelleenkin tehostamattomilta. Jarrut ilmattiin useaan otteeseen, ja palojakin kiristeltiin ilman muutosta.
Keväällä päätin ottaa pienen pikaprojektin ja hankkia jenkeistä alkuperäisen tehostimen kokonaisuudessaan, ja kunnostaa sen vanhan tilalle. Sattumalta osia alkoi löytyä eBaysta ja muutaman päivän jälkeen olin hieromassa kauppoja tehostimesta. Lopulta Suomeen saapui kaksi korjattavaksi kelpaavaa tehostin pakettia.

Toinen tehostin oli purettu vasti hiljattain. Se oli vuotanut melko pahasti ja sitä kautta ruostunut kauttaaltaan.

Ruostetta löytyi myös sisältä.

Tehostimen paineasetelma.

Asetelman kasausjärjestys.

Stefa ja kumiprikka.

Osat valmiina hiekkapuhallukseen.

Pesuun meneviä osia.


Lisää puhallettavaa.

Toinen tehostin oli ollut parikymmentä vuotta tallin hyllyllä ja toinen muutamaa kuukautta aiemmin irroitettu vielä toimineesta autosta. Vaikka kummatkin tehostimet olivat ulkoisesti samanlaisia oli toinen ilmeisesti vuotta tuoreempi, ja sisuskaluiltaan hieman erilainen. Vanhemmassa mm. Sisärungon tiiviste oli O-rengas, kun taas uudemmassa se on litteä rengastiiviste. Myös tiivisteurissa ja työntötangoissa oli eroja.


Puhallus hoidettiin jälleen alumiinioksidilla.

Koneistettuja osiahan ei kannata puhaltaa sillä tiivistyminen ei oikein enää onnistu. Näillekkin rungoille riitti pesu saippuavillalla.

Osat pestynä kuivumassa.

Itse entisöinti tapahtui totuttuun tapaan purkamisella. Toinen pääsylinteri olikin valmiiksi irti, sillä se ostettiin erikseen. Toisenkaan irroitus ei juuri vaivaa vaatinut. Tuskin koskaan avatut tehostimen kuoret sen sijaan olivat ihan oikeasti tiukassa, eikä pinnapulttien väliin kiilattu tanko tässä tapauksessa riittänyt. Oli turvauduttava talttaan ja vasaraan ja naputeltava kuoret irti uristaan. Hiljattain käytetty tehostin oli vuotanut rajusti jarrunestettä, joka taas oli päässyt ruostuttamaan sisuskalut. Toinen tehosti. Sen sijaan oli sisältä siisti, eikä mekanismin osia tarvinnut kuin puhdistaa. Kuoret ja loput hilut kävivät alumiinioksidipuhalluksen jälkeen sinkki tai keltapassivointikylvyssä ennen uudelleen kasausta.

Puhalletut osat sinkittynä ja keltapassivoituina.

Runko ja asetelma koottuna.

Uudet karkeasuodattimet.

Tehostimen tuuletusilmakanava ja suodatin.


Alipaine haara, jossa myös uusi tiiviste. Tiiviste on lähinnä lian estämiseksi.

Pääsylinterit pinnoitettiin jälleen POR15 Manifold greyllä, joka uunitettiin 150c' uunissa 30min.

Pääsylinterin korjaussarja Moraineen. Bendixin sarja on erilainen.

Sylinterin pohjalle tulee kumiprikka ja sen jälkeen jousi, kuppipää edellä.

Jousen takapäähän tulee kumitalla.

Pääsylinterin ulkopuoliseen huullokseen tulee kumitiiviste.

Tehostimen tiivistesarjat ovat harvaisia ja kalliita, joten päätin uusia vain alipainerungon o-renkaat. Sopivat renkaat löytyivät paikallisesta Puuilosta. Sisäpuolinen stefa oli kummassakin tapauksessa uuden veroinen eikä tarvinnut toimenpiteitä. Pääsylinterin korjaussarjat tilasin Rockautosta. 
Kasausjärjestys on tietenkin oltava oikea että laite voi yleensäkin toimia. Kun osia puretaan kauan aiemmin kuin ne kasataan uudelleen voi järjestys olla melkoista arpomista ilman kunnon kuvia tai ohjeita. Itseasiassa näin oli käynyt auton alkuperäisen tehostajan kanssa ja purkaessani sen huomasin kasanneeni sen väärin aikanaan. Todennäköisesti siis alkuperäisen tehostajan olisi saanut toimimaan vain kasaamalla sen oikein. Vaihdoin kuitenkin uudelleen rakentamani tehostimen paikalleen ja jätin alkuperäisen hyllyyn varaosaksi. Kolmas tehostin lähti läpikäytynä myyntiin ja sijainnee nyt jonkin keskisuomalaisen viisysin konehuoneessa.

Vanha tehostin tyhjätty ja irroitus käynnissä.

Takakansi aukeaa kiilaamalla tanko pinnapulttien väliin. Jos osat ovat ruostuneet kiinni, voi joutua turvautumaan lekaan ja talttaan.

Kunnostetut Tehostimet. Vasemmalla -60 ja oikealla auton alkuperäinen joka kasattiin uudelleen oikein.

-60 Tehostin myyntivalmiina.

Kauttaaltaan entisöity tehostin on mukava asentaa.

Ero alkuperäisiin on merkittävä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti