Aiemmassa kirjoituksessani kävinkin jo läpi hieman lasien kuntoa. Tuulilasin hankinta olikin ja alusta asti selvää sillä sen laminointi oli alkanut kuplimaan reuna-alueilta ja yläreunan häikäisy tummennus oli vaihtanut väriä ruskeaan. Takalasi sen sijaan oli kärsinyt säilytyksessä ja siihen oli ilmestynyt melkoisia naarmuja. Uusi takalasi oli Kuttilassa melko suolaisen hintainen, joten päätin vielä metsästää parempaa käytettyä.
|
Uusi Kuttilan tuulilasi ja tiiviste asentumassa paikalleen. |
Etsin takalasia ensin jenkeistä, mutta lasin kuljetuskustannukset nousivat niin nopeasti pilviin, että käytetyn muutaman kympin lasin tuominen olisi nostanut hinnan uuden tasolle. Kyselin myös Ruotsista, mutta edelleen hinnat jäivät turhan korkeaksi. Laitoin Overdrivelle ostoilmoituksen ja kohta eräs Cadillac harrastaja soittikin Paraisten suunnalta. Sopuhintainen lasi vaikutti kiinnostavalta, vaikkei se aivan täysin virheetön ollut sekään.
Koska Kuttilan autolasi oli myös samalla suunnalla, päätin eräs maanantai iltapäivä lähteä lasin haku reissulle. Menomatkalla nappasin uuden uutukaisen tuulilasin Kuttilasta kyytiin. Kiitos vain sopuhintaisesta ja hyvälaatuisesta lasista Kuttilan porukalle! Matka jatkui sieltä paraisiin ja pääsin tutkimaan takalasia hieman tarkemmin. Autossa josta lasi oli purettu, oli tehty kipinätöitä ja lasi oli saanut osansa sulasta metallista. Ulkopuolella oli myös jälkiä hiomakoneen lipsahduksesta, vaikkeivat nyt kovin suuria olleetkaan. Lasin hinta kuitenkin oli hyvin harrastajaystävällinen ja se nostettiin kyytiin. Ostoa helpotti myös se että olin jo menomatkalla selvitellyt erään laseja työkseen hiovan kaverin kanssa mahdollista kunnostamista.
|
Uusi käytetty tuulilasi ja auton alkuperäinen valmiina hiottavaksi. |
Kotona otin kummatkin takalasin esille ja kävin ne tarkasti läpi uudella partakoneen terällä. Sillä sain poistettua "uudesta" lasista kipinät lähestulkoon kokonaan, eikä sulamisjälkiä jäänyt näkyviin kuin muutama. Kiillotin lasin vielä Ceriumoksidilla, jota saa hanittua Teknofokukselta. Sama operaatio suoritettiin myös alkuperäiselle lasille. Nyt lähtötilanne oli selvillä ja oli aika pakata lasit autoon ja mennä näyttämään niitä hiojalle. Hioja meinasi että hyvin pitäisi onnistua ja lasit jäivät sille tielleen, jolla ovat vielä toistaiseksi. Kuvaa valmiista laitan sitten kun saan edes toisen niistä takaisin.
|
Uuden lasin jälkiä. |
|
Alkuperäien lasin naarmuja. |
Tuulilasin suhteen asiat etenivät siinä uskossa että kattovarhoilu olisi tehtävä ennen lasin asennusta. Verhoilutyön aikana kuitenkin selvisi että lasin rosterilistoja ei saisi kiinni enää verhoilun asentamisen jälkeen ellei sen etureunaa purkaisi uudelleen. Samantien aloinkin kiillottamaan lasin rosterilistoja asennusta varten. Itse lasin asennus hoidettiin Juha-veljen kanssa kahdestaan, mutta suosittelen vastaavaa hommaa suunnittelevalle vielä yhtä käsiparia enemmän. Olin asentanut uuden tiivisteen oleentumaan ikkunaan jo silloin kun toin lasin tallille Kuttilan ohjeiden mukaan. Nyt jo kuukauden paikallaan ollut tiiviste oli jo asettunut melko hyvin. Lasin ja lasin aukon välissä oli melkoisesti pelivaraa ja pikkuisen meinasi nämä jenkkitoleranssit ihmetyttää. Asennus oli helppoa sillä tiiviste asettuu paikalleen todella löysästi ja lasia sai vielä hieman paikoitettua jälkikäteen. Paikallaan se kuitenkin pysyy ja asettui aivan hyvin. Liimasimmen vielä tiivisteen paikalleen sekä lasiin että koriin Shop manualin ohjeiden mukaisesti. Lasin asentaminen teki taas yllättävän paljon ulkonäön suhteen ja kohtahan se alkaa taas näyttämään autolta.
|
Uusi tuulilasi paikallaan autossa. |
Meillä pitäisi tuulilasin vaihto tehdä. Iso kivi pääsi osumaan edellä ajavasta rekasta. Kätevä nähdä, miten käytännössä tuokin hoituu. Kiva kun jaoit kuvia!
VastaaPoista