|
Ostamassani pinnavannesarjassa oli vääränlaiset keskimerkit. Asennuksessa poratut reijät eivät mahdollistaneet uusien alkuperäisten käyttöä. |
Cadillac-projektissani olen aina yrittänyt tehdä mahdollisimman
paljon itse. Tähän asti se on kuitenkin ollut lähinnä osien
entisöintiä, mikä ei sinänsä vaadi paljoa taitoa, ainoastaan
päättäväisyyttä, tarkkuutta ja pitkää pinnaa. Muotoilijana
pitää kuitenkin päästä välillä toteuttamaan itseään, eikä
vain korjata toisten kätten jälkiä. Tämä projekti lähti
liikkeelle siitä, kun ostin hyväkuntoisen pinnavannesarjan autooni.
Huomasin kuitenkin jo ennen ostopäätöstä, että kyseisten
vanteiden keskikapselit näyttivät oudoilta. Aikani vertailtuani
niitä netistä löytämiini kuviin tajusin, että keskimerkit eivät
olleet alkuperäiset 50-lukulaiset vaan jostain -90-luvun
Cadillacista. Aluksi ajattelin vain korvata ne uusilla, kun niitä on
kerran saatavilla, mutta lähempi tarkastelu toi hieman mutkia
matkaan. Uusiin, alkuperäisiin verrattuna isompiin, keskimerkkeihin
oli teetetty ilmeisesti kello- tai kultasepällä pronssiset
kehykset. Näiden kehysten kiinnitystä varten oli porattu reikiä
alkuperäiseen kromattuun kapseliin sille alueelle, joka jäisi
näkyviin kun niihin asentaisi uudet alkuperäiset merkit.
Periaatteessa kapselit olivat siis pilattu, ja aluksi päätinkin
vain hankkia kokonaan uuden kapselit merkkeineen. Hintoja
selvitellessäni totesin, että kalliiksi tulee. Aikani asiaa
pyöritellessäni päätin tehdä asialle jotain, itse.
|
Vertailun vuoksi alkuperäinen keskimerkki. |
|
Vuoden -59 Cadillacin Vee-muoto ja vaakunan muoto. |
Halusin suunnitella merkit
sellaisiksi kuin ne olisivat voineet olla vuonna -59. Kyseisiä
pinnavanteitahan ei saanut enää -57 vuoden jälkeen tehdasoptiona,
joten periaatteessa ne eivät kuulu tähän vuosimalliin. Cadillacin
vaakunoissakin on tapahtunut muutoksia lähes joka vuosimallissa,
joten päätin yrittää käyttää elementtinä juuri tätä -59
vuoden vaakunaa. Ihastuin myös alkuperäisten pölykapselien
tekstiin "Cadillac motor car division" ja halusin käyttää
myös sitä hyväksi muotokielessä. Yhdistellessäni näitä
elementtejä ja hieman erilaisia urituksia merkin pohjassa löysin
lopulta itseäni tyydyttävän vaihtoehdon. Suunnittelin pohjaa ensin
Rhinoceros mallinusohjelman avulla 2D:nä ja sen jälkeen siirryin
mallintamaan sen 3D:ksi Solid worksissä. Suunnitelmani oli aluksi
tulostuttaa merkit 3D tulostimella muovista iMaterialise nimisessä
firmassa. Siinä tapauksessa merkkien pinta olisi jäänyt näkyviin,
eli kaikki muoto olisi ollut paljaana. Tämä olisi aiheuttanut
käytännön kysymyksiä kulumisen kannalta, joten päätin yrittää
tehdä merkit kuten alkuperäiset eli kirkkaasta muovista niin että
muoto on taustapuolella ja päälipinta on sileä. Olisin toki voinut
tulostaa myös tällaiset läpinäkyvät kappaleet, mutta hinta olisi
ollut sen verran päätä huimaava että oli pakko keksiä jokin
toinen ratkaisu.
|
3D-malli Sold worksissä. |
Olen aina halunnut kokeilla miten oman
silikonimuotin valmistus onnistuu, kuten myös kirkkaan
hartsivaloksen tekeminen. Niinpä tulostin työpaikan koneella kaksi
versiota merkeistä valosta varten. toisen tein lähinnä
testimielessä, mutta toinen olisi tarkoitus käyttää mallinteena
muotissa. Kohtuullisen vanhalla 3D-printterillä tulostettu malli ei
ole kovinkaan tarkka ja vaati melkoisesti hiontaa ja useita kerroksia
hiontaväriä ennen kuin pinta oli tarpeeksi tasainen. Kuviopuolelle
en juurikaan koskenut sillä pelkäsin yksityiskohtien katoamista.
Tässä vaiheessa oli jo tiedossa että tulostimen epätarkkuudesta
johtuvat virheet toistuisvat myös lopullisessa kappaleessa.
|
Pikamallitulostimella valmistetut kappaleet. Vasemmalla käytettävä mallinne, ja oikealla testitarkoitukseen tehty "positiivi". |
|
Pintaa hiottiin ja maalattiin hiontavärillä useita kertoja. |
|
Hiottu malline ja maalattu testikappale ulkonäön hahmottamista varten. |
Tarvikkeet muotin tekoon ja
valokseen hankin täältä koto-Suomesta Hobby point nimisestä
firmasta Helsingistä. Toki hinnat ovat hieman edullisempia netistä
tilatessa, mutta koska tarvitsin aineita vain puolisen kiloa en
nähnyt tarpeelliseksi lähteä tilailemaan ulkomailta muutaman euron
tähden. Suuremmissa erissä hintaerotus on sen verran iso, että
tilaaminen jo kannattaa. Tutkailin ohjeita muotin ja valoksen tekoon
Alumilite.com nettisivuilta ja Timo Happosen kotisivuilta, josta
löytyy paljon muutakin harrastukseen liittyvää vinkkiä.
Lähtökohtana minulla oli tehdä kaksiosainen muotti, jolloin
kumpikin puoli osasta saataisiin suoraan halutunlaiseksi.
Taustapuolella on käytännössä kaikki muoto ja kuvio, mutta
halusin myös etupuolesta kuperan.
|
Ensimmäisenä muottiastiana toimi maalipurkista leikattu astia ja osa tiivistettiin paikalleen Play-Doh muovailuvahalla. |
|
Ilmakuplien poistoa kallistelemalla muottia. |
|
Ilmaa jäi teräviin nurkkiin, joten ensimmäinen kokeilu ei onnistunut. |
Ja sitten töihin.
Viimeistelty osa käsiteltiin muotin irroitusvahalla. Vahan levitin
pensselillä ja puhdistin pois mahdollisimman tarkasti. Vaha olisi
tarkoitus kiillottaa, mutta kuviopuolella se on käytännössä
mahdotonta. Tein peltipurkista valuastian, jonka pohjalle laitoin
tavallista lasten muovailuvahaa. Painoin mallinteen siihen ja
tasoitin reunat sileäksi. Tämän jälkeen sekoitin kaksikomponetti
silikonin ja kaadoin sen astiaan. Seuraavan päivänä oli tulosten
aika. Muotti oli sinänsä jäljentynyt hyvin, mutta teräviin
muotojen reunohin oli jäänyt ilmaa ja se näkyi siis reikinä
silikonissa. Uusi yritys siis. Tällä kertaa levitin ohuen kerroksen
sililkonia ensin pensselillä niin että se varmasti kierti kaikki
kuviot ja lopuksi kaadoin lopun aineen päälle. Tälläkertaa muotti
onnistui täydellisesti eikä virheitä tullut.
|
Silikonin levitys pensselillä poisti siitä ilmakuplat. |
|
Toinen yritys onnistui ja muotti täyttyi hyvin. |
Seuraavaksi asetin
mallinteen takaisin muotin päälle ja asetin osat purkkiin
ylösalaisin. Käsittelin osat vielä irroitusaineella ja levitin
toisen puoliskon silikonin päälle. Ajatus tässä oli hyvä mutta
toteutus ontui. Astia oli liian pieni, eikä silikonille ollut
tarpeeksi tilaa ympärillä. Näin ollen muotista tuli vetelä ja sen
kanssa on hankala toimia. Myöskin käyttämäni muovailuvaha ei
ollut tiivistänyt vanhaa muottipuoliskoa paikalleen vaan uutta
silikonia oli päässyt ensimmäiseen muottipuoliskoon ja täten se
oli mennyt pilalle. Seuraavaksi päätin, että voin elää ilman
merkin pintapuolen kuperuutta ja tein yksipuolisen muotin. Liimasin
mallinneen kaksipuolisella vaahtoteipillä isomman sekoituspurkin
pohjaan ja levitin päälle reilun kerroksein silikonia. Neljäs
kerta toden sanoo, sillä nyt muotti onnistui ja vaikutti toimivalta.
Myös hartsin saaminen muottiin tulisi olemaan paljon helpompaa kun
sen voi vaan kaataa päälle.
|
Toinen muotti yritys. Tälläkertaa ajatuksena tehdä vain yksipuolinen muotti. |
|
Toinen muotti valmis käytettäväksi. |
Silikonimuotti käsiteltiin
jälleen irroitusaineella ja puhdistettiin hyvin. Sekoitin kovetteen
hartsiin ja valutin sen muottiin. Koska minulla ei ollut mitään
tärytyskonetta, jolla ilman saisi poistettua seoksesta, näkyi
ilmakuplia myös muottiin kaadetussa nesteessä. Kokeilin poistaa
kuplia hammastikun avulla ja se toimi. Ohjasin kuplat muotin
reunoille ja pois muotista. Näin ollen sain mahdollisimman tasaisen
valoksen.
|
Hartsin kaataminen muottiin oli helppoa ja lopputuloksen arvioiminen onnistuu toisin kuin kaksiosaisessa suljetussa muotissa. |
|
Ilmakuplien poistoa mekaanisesti. |
Valoksen piti ohjeen mukaan
kuivua noin tunnissa, mutta annoin niiden kuivaa noin vuorokauden.
Erikoista oli se että ohjeessa mainittiin että kappaleen pinta jää
nahkeaksi, eikä aivan uloin ohut kerrostuma kuiva käytännössä
ollenkaan. Ohjeen mukaan apu asiaan on kappaleen hiominen. Eihän
siinä siis muu auttanut kun tarttua hiomapaperiin ja hioa pinta
ensin puhtaaksi jähmettymättömästä kuonasta ja sen jälkeen hioa
ylimääräiset hartsinokareet reunoista pois.
|
Muotista irroitettu kappale on varsin raaka ja vaatii reilusti viimeistelyä. |
Aloitin hionnan
kuivalla 120 paperilla. Tässä vaiheessa paperi menee todella
helposti tukkoon tuon geelimäisen pinnan vuoksi. Kun kappaleen kova
perusmateriaali on saatu esiin voidaan jatkaa vesissä
180-240-400-600-800-1000-1200-1500 karkeuteen saakka. Hioin myös
kappaleen taustapuolta sen verran kuin näin tarpeelliseksi mutta en
jäänyt hinkuttamaan mitään yksityiskohtia. Hionnan edityessä
myös kappale alkaa saamaan takaisin sen läpinäkyvyyttä.
|
Kuivana hiottu kappale. Tämä on valmis vesihiottavaksi ja muotin virheistä aiheutuneet ylimääräiset nokareet on poistettu. |
|
Vesihiontaa riittää aina 1500-karkeuteen asti. |
|
1500-asti hiottu kappale ennen kiillotusta. |
Hionnan
jälkeen osa kiillotetaan. Itse käytin tähän vaiheeseen kaapista
löytyneitä Autoglymin Paint renovatoria ja punaetikettistä Super
resin polishia. Kiillotukseen käy melkein mikä tahansa
kiillotustahna sillä muovi ei ole kovin kranttu. Pinta
viimeistellään vahalla.
|
Käsin kiillotettu kappale. Koneella saisi vielä aavistuksen paremman lopputuloksen. |
|
Mikäli kiillotettu pinta ei vielä tyydytä niin pinnan voi vaikka lakata autolakalla. |
Tässä vaiheessa käsissä
on jo varsin siisti kappale ja voidaan miettiä sen
jatkojalostamista. Itse halusin alkuperäisten pinnavanteiden tapaan
keskimerkeistä punaiset joten hankin Revellin pienoismallimaalia,
joka vastasi parhaiten ajattelemaani sävyä. Maalaus onkin sitten
käsityötä ja toisaalta jo varsin rentoa hommaa. Maalasin osien
taustoista ne alueet mihin en halunnut huomion kiinnittyvän ja jätin
tekstin ja logon paljaaksi.
|
Maalausvaiheessa kannattaa ottaa rennosti ja varata siihen riittavästi aikaa. |
|
Muutama kerros viininpunaista pensselöitynä. Maali vaatii useita kerroksia, sillä muuten se jää läpikuultavaksi. |
|
Maalaamoton ja maalattu. Vielä logon ja tekstin pinnoitus. |
Huomion kohteena olevat
tekstit ja logo piti saada pomppaamaan irti taustasta ja paras
ulkonäkö niihin olisikin ollut kromaus. Se ei kuitenkaan ollut
tässävaiheessa mahdollista, joten otin Happosen neuvosta vaarin ja
päätin kokeilla lehtikultaa. Veljeltä saatu aito lehtikulta ei
oikein tahtonut irrota taustapaperista eikä sen saamisesta
kappaleeseen oikein tullut mitään joten kävin ostamassa
kullanväristä lyöntimetallia. Näiden materiaalien kiinnittämiseen
soveltuu mainiosti esimerkiksi autolakka tai ohut kerros samaa
kirkasta hartsia. Ennen pinnoiteen laittamista aluslakka täytyy olla
melkein kovettunut ja tarramainen. Työkaverilta sain hyvän neuvon
käyttää apuna pyyhekumista leikattua palaa, jolla materiaali
painellaan ahtaisiin väleihin. Tämä neuvo tosin tuli vasta
käyttöön viimeisen merkin kohdalla ja aiemmat eivät olleen aivan
niin hyvin onnistuneita.
|
Lyöntimetallin asennusta. Ei mitään hätäisen miehen hommaa tämäkään. |
Lopputuloksena noin viikon
iltapuhteina tehdyn työn päätteeksi minulla on neljä itse
suunniteltua ja valmistettua keskimerkkiä. Allekirjoittanut ei ole
aivan täysin tyytyväinen lopputulokseen ja aika näyttää otanko
merkit uudelleen työn alle. Toistaiseksi mennään kuitenkin näillä
ja katsotaan tilannetta myöhemmin. Toivottavasti edes joku lukija
sai innostuksen tehdä osia itse!
Lopuksi vielä lista
tarvikkeista: Elektroninen vaaka, kertakäyttöastioita, eri kokoisia
pensseleitä, valu ja muottiastioita kappaleen koon mukaan ja
tietenkin muottisilikonia ja valuhartsia. Tämän lisäksi reilusti
reipasta mieltä ja suomalaista sisua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti