|
Jousiterästä kiinnikkeiden tekoon. |
Moni varmaan tietää ne metalliset pannat, joilla trukkilavakaulukset sidotaan kiinni. Jos ei muuta niin helkkarin ärsyttäviä ne ainakin on kun ne pongahtelee roskiksesta sen seitsemänsataa kertaa ennenkuin lopulta pysyvät paikallaan. Positiivinen asia on kuitenkin se että niistä saa tehtyä helposti hyvin toimivia jousikiinnikkeitä. Materiaali on juuri tarpeeksi löysää että sitä voi taivutella tiukallekkin ärrälle, kun taas jousiteräs murtuu kohtuullisen helposti. Todellisuudessahan kiinnikkeet pitäisi varmaan tehdä jostain erikoisteräslaadusta ja karkaista sitten jäykkyyden saavuttamiseksi.
|
Alkuperäisistä kiinnikkeistä oli jäljellä vain hapero muisto. |
Viisysissä on rosteriset listat takasivuikkunan ulkopuolella. Näihin listoihin on kiinnitetty mohairnauha joka ehkä paikallisesta askarteluliikkeestä löytyy nimellä samettinauha. Nauha puhdistaa lasia sen liikkuessa edestakaisin ja estää lian yms. pääsemistä koteloihin. Kyseiset rosterilistat ovat kiinnitetty ruuveilla ohjaamon sisäpuolelta, mutta pystyasennossa niitä pitää kiinni kolme jousikiinnikettä. Caddyyn on saatavilla, tai ainakin on ollut saatavilla kohtuullisen hyvin kaikenlaisia kiinnikkeitä, mutta jostain syystä juuri näitä ei ole myynnissä. Omistakin jäi jäljelle ainoastaan yksi kappale kun listoja irroitettiin, muiden varistessa tallin lattialle.
|
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
|
Tätä ainuttakaan kiinnikettä ei kyllä tänäpäivänä ole tallessa, mutta olin kuitenkin onneksi kuvannut sen. Kuvan avulla pähkäilin osan "noin" mitat ja tein siitä työkuvan. Kuvan oli tarkoitus toimia ohjeena jousia valmistavalle yritykselle, mutta melko hapokas tarjous 40€/ kiinnike kannusti ottamaan osat itse työn alle.
|
Melkoisen karua heftailua mutta ottivat sen verran kiinni kuin on tarpeen. |
|
Hieman maalia päälle ja asennus. |
Leikkasin ensin karkaistusta teräslevystä soiron, jota lähdin taivuttelemaan, mutta tavara katkesi oikeastaan samantien kun siihen kanttasi jyrkkiä mutkia. Muutaman muut materiaalikokeilun jälkeen bongasin työmaalla juuri noita lavansidonta pantoja ja päätin kokeilla niitä. Itseasiassa minulla ei ole minkäänlaista aavistusta mitä tuo kyseinen materiaali edes on. Taivuttelin kiinnikkeet suurinpiirtein mittojen mukaisiksi ruuvipenkin avulla ja porasin niihin kiinnitysreijät. Hitsasin tämän jälkeen 5mm ruuvit kiinnikkeisiin parilla heftillä, että nyt suurinpiirtein pysyisivät paikallaan. Tässävaiheessa ei ollut mitään hajua toimivuudesta eikä myöskään siitä olivatko osat oikean kokoiset. Tallilla ruuvailin kiinnikkeet paikalleen ja toivoin parasta. Yllätykseksi osat toimivat aivan täydellisesti ja napsahtivat lujasti rosterilistaan kiinni, joskus siis näinkinpäin. Työkuvaa saa vapaasti kopioida jos joku näkee tarpeelliseksi väsätä uudet kiinnikkeet.
|
Toimii! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti