lauantai 2. marraskuuta 2013

Tekniikan asennus


Kone vihdoinkin tarkistettu ja laatikko valmiina asennusta varten.
Moottorin kasaamisen jälkeen tuli työkaverin kanssa puheeksi että jako olisi hyvä tarkistaa heittokellon ja astelevyn avulla vielä kertaalleen ennenkuin se lasketaan lopullisille sijoilleen. Hieman vajaa vuosi siihen taisi mennä että sanoista ryhdyttiin viimein tekoihin. Toki aikataulujen sovittelu ja 400km matka koneen tsekkauksen vuoksi tuntui vähän nihkeältä. Lopulta eräs tiistaipäivä lähdimme työreissulle pohjanmaalle ja poikkesimme ennen seuraavan päivän varsinaista työasiaa kotopuolessa n. 10 tunnin tallivierailulla. Jäihän sitä aikaa nukkuakkin ruhtinaalliset 3-tuntia!

Kyseinen spacer meinasi torpata koko tekniikan asennuksen, mutta ihmeen kaupalla prikka löytyi vanhojen moottoriosien joukosta.
Moottori tarkistettiin edellä mainittujen apulaitteiden avulla ja jako oli todellakin kohdallaan ja Hiomopalvelu oli tehnyt hyvää työtä. Samalla säädettiin sytytys kohdilleen, että ensimmäisessä starttauksessa olisi edes jotakin säädöissään. Tarkistuksen jälkeen öljypohja ruuvattiin vihdoin takaisin kiinni ja kone oli viimeinkin valmis. Päätimme asentaa vaihdelaatikon suoraan koneen perään tässä vaiheessa ja tiputtaa koko paketin samantien keulille. Shop manualista tarkastaessamme asennuksen vaiheita huomasimme että vaihdelaatikon ja moottorin ohjurin väliin tulee spaceri, josta minulla ei ollut minkäänlaista mielikuvaa saati sitten hajua mistä moinen saattaisi löytyä ja oliko sitä edes olemassa. Melkein jo saimme heittää hommat sikseen, mutta koitin kuitenkin katsoa koneistamosta tulleista laatikoista mitä rojua niissä oli. Ensimmäinen prikka ei natsannut, mutta kuin ihmeen kaupalla toinen läpyskä osoittautui juuri oikeaksi. Tuuria oli siis matkassa ja saimme kuin saimmekin paketin kasaan. Suurin aika meni oikeiden tai käypien pulttien etsimiseen mm. uusien moottorin kumityynyjen asennusta varten. Sinkityksessä aikanaan sekoittuneet pultit ovat pienimuotoinen ongelma ja ruuvien käyttö menee kuvista tarkastamalla tai perstuntumalla.
 
Hissukseen hivutimme tekniikkapakettia juuri maalatun auton syvyyksiin ja maltti oli todellakin valttia. Kaikki meni yllättävänkin kivuttomasti ja osat asettuivat nätisti paikalleen aina kardaania myöten. Varsin onnitunut työreissu siis kaikin puolin.
 
Antti M ohjaamassa konetta varovasti paikalleen ettei uuteen maalipintaan saada heti kolhuja.
Seuraavaksi alkaakin sitten varsin mukava vaihe kun tavaraa saa iskeä paikalleen ihan bolt on periaatteella. Ehkäpä tätä vielä yritetään käynnistellä tämän vuoden puolella, ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin!
 
Tästä on hyvä jatkaa!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti