|
Tästä se taas lähtee. Kamat purkuun ja pohjatöihin. |
Jo pian saatuani
ensimmäiset sisustan osat pinnoituksesta edelliskeväänä aloin
vertailemaan kustannuksia lähes pilalle syöpyneiden sinkkivaluosien
oikeasta kromauksesta verrattuna metallointiin. Ero on siinä
mielessä suuri että kromauksessa pohjien teko on se mistä hinta
käytännössä muodostuu eikä varsinainen pinnoitusmateriaali. Ehkä
se on hieman huijausta jos pohjat pystyy tekemään itse käyttäen
aivan tavallisia kittejä ja hiontavärejä, mutta toisaalta
automaalia vastaava kestävyys varmasti riittää moneen
harrasteautoon jossa osia kosketetaan muutenkin harvoin ja varovasti.
Automaalitasoinen pinnankestävyys johtuu siis siitä että
metalloinnissa muodostuva hopeapinta lakataan ja lakka vastaa
käytännössä auton lakkapintaa vaikka eri tavaraa onkin.
|
Osat alkuperäisessä loistossaan. Joitakin oli ehditty hieman putsaamaan ja aloittamaan Puolassa, |
Juuri
palautuneet kromiosat suivaannuttivat sen verran että päätin ottaa
toisen erän käsittelyyn sekä nopeuttaakseni entisöintiprosessia
että hieman päästäkseni halvemmalla. Ongelmana vain oli että nyt
mukana oli reilusti isompia kappaleita alkaen mittariston varmaankin
10kg painavasta kehyksestä aina konepellin ilmanottoritilöihin.
Toinen huono tekijä on aina kiire, jonka vaikutukset näkyivät
vasta sitten valmiissa osissa. Mutta ennen lopullista paljastusta
kerrattaanpa hieman mitä prosessi vaatii.
|
Lähtokohtana täysin käsittelemätön osa. |
|
Sinkkipainevalukappale on syöpynyt pahasti ajan kuluessa. |
|
Mittariston kehys on yksi hankalimmista -59 osista joita kromataan. Onnistumisprosentti on melko alhainen. |
|
Teräksiset penkin alusreunukset olivat ruostuneet, mutta eivät onneksi puhki. |
Osat mitkä
saapuivat olivat siis täysin pesemättömiä alkuperäisiä 42 vuotta
paahteessa seisoneita osia, jotka olisivat olleet monen harrastajan
mielestä täyttä roskiskamaa. Pistesyöpymiä ei ollut vain
muutamaa vaan osat olivat kauttaaltaan syöpyneitä. Kromaajalle tämä
olisi tiennyt varmaankin kymmenien ellei satojen kraaterien
poraamista ja täyttöä.
|
Puoliksi puhallettu kehys paljastaa alta yhtenäisen pinnan, mutta täynnä kraatereita. |
|
Karraterit täytyy saada täysin auki eikä kromi"suikaleita" saa jäädä kiinni. |
|
Sanomattakin selvää että tallaisessa paikassa olevien kraatreiden paikkaaminen on järjetön homma. |
Valmistelu alkaa
siitä että puhallan osat puhtaaksi kaikesta irtokromista ja samalla
syöpymät avautuvat kunnolla. Kromihan ei irtoa muutoin kuin
kemiallisella käsittelyllä, mutta puhaltamalla osat pinnasta tulee
yhtälainen ja tasaisen karhea mikä toimii myös paremmin
tartunapintana kitille ja hiontavärille.
|
Pinnat kitattiin 4CR:n alumiinikitillä joka tarttuu muovikittia paremmin hankaliin ulkonurkkiin. Myös hyvä muovikitti toimii. |
|
Pohjat hiottuna ja valmiina hiontaväriin. |
Puhallettu
puhdas pinta kitattiin aiemmassa tapauksessa muovikitillä ja uuden
satsin kanssa käytettiin alumiinisekoitteista ”teräskittiä”.
Muovikitti ei tahdo pysyä tuollaisissa 1x1mm kraatereissa, joten
kovempi teräskitti aja paremmin asiansa. Toisaalta taas teräskitti
ei tasoitu yhtä hyvin ja pinnan virheet ovat kuitenkin yleisempiä
kuin laadukkaan muovikitin kanssa.
|
Hiontavärin kuivuttua pinta on jo kohtuullisen tasainen. |
Lähestulkoon
tärkein pohjatyön ainesosa on hyvä hiontaväri. Itse suosin mustaa
DeBeerin hiontaväriä joka ei ainakaan omissa projekteissa kutistu
läheskään niin paljon kuin muut. Ensimmäisessä satsissa käytin
DeBeeriä ja toisessa Bodyfillin mustaa, mikä osoittautui virheeksi.
Toinen virhe oli myös lähettää pinnoitukseen toisella kerralla
puhkihiottuja kappaleita kun edelliskerralla osat olivat ensimmäisen
vesihionnan jälkeen uudelleen maalattu ja hiottu vain kevyesti.
Hionta tapahtuu
vesissä pinnan laadusta riippuen 400-600-800-1000-1200-1500-2000
papereilla. Tämän jälkeen, kuten jo edellä mainittiin, olisi hyvä
maalata toinen hiontavärikerros esimerkiksi 600 jälkeen ja hioa
loput aiheet vasta myöhemmin.
Pohjavalmiit
osat pakataan huolellisesti ja lähetetään pinnoitusta hoitavaan
yritykseen joita löytyy Suomesta ainakin yksi ja ulkomailta
useitakin. Värivalikoima kattaa yleensä sekä ”kromin” että
”kultaisen”.
|
Valmiit osat muutaman viikon jälkeen. |
|
Lähtökohtaan nähden ok, mutta ei täydellinen. |
|
Ritilöiden pohjat maalattiin mustaksi epätaisuuksien peittämiseksi. |
Tämän
kertaiset osat saapuivat n. 4 viikon kuluttua lähetyksestä ja
pohjatöissä ollut kiire näkyi selvästi laadun heikkoutena. Noin
puolet osista olivat hyviä mutta lopuissa oli sitten enemmän ja
vähemän sanomista. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että
sinkkipainevalujen kanssa voi käydä huonomminkin sillä monista
sulamistapauksistakin olen kuullut. Eikä se oikean krominkaan pohjatyö
aina onnistu jos lähtökohta on näinkin huono. Loppujen lopuksi
osat ovat varsin mehevän näköiset kun vertaa niitä
lähtötilanteeseen oli allekirjoittanut nyt sitten täysin
tyytyväinen tai ei.
Missä osat oli pinnoitettava? Hienoa työtä!
VastaaPoistaOta yhteyttä: garagefiftynine@gmail.com
VastaaPoista