keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Alustan kasaaminen II

Pari viikkoa oli kulunut edelliskerrasta kun päätin lähteä uudelleen pohjanmaalle kasaamaan loput rungosta. Parissa viikossa oli kerennyt vettä tulemaan taivaan täydeltä jopa syysmyrskyn muodossa joten uuden hilut pääsivät heti todistamaan Suomen mahtavaa ilmastoa. Paikanpäällä hieman pisti harmittamaan kun vilkaisin pintaruostuneita uusia niveliä. Juuri tämän takia suojasin osat lakalla, mutta ilmeisesti kyseinen tavara ei oikein toimi niinkuin pitäisi tai Suomalaisessa sateessa on jotain eroa amerikkalaiseen verrattuna. Eihän siinä siis muutakuin nopeasti öljyä päälle ettei tauti ainakaan pahene.
Tällä kertaa etujousien puristamiseen oli oikein kunnolliset puristimet. Malli oli sivusta puristava, joka aiheutti kuitenkin sen etteivät puristimet mahtuneet paikoilleen. Niinpä oltiin taas lähtötilanteessa etupään suhteen. Koska rungon päällä ei edelleenkään ollut painoa, ei alhaaltapäin tunkkaaminen onnistuisi. Pitkä rautajousi taas on sen verran jäpäkkä ettei pitkällä lankullakaan kampeamalla homma oikein edistynyt. Loppujen lopuksi kiristin paketin kasaan paksuilla kiristysliinoilla. Ensin yhdellä osat paikoilleen ja löysät pois ja sitten toisella varsinainen puristus, toimii. Nyt oli siis jouset paikallaan vaikkakin pohjaanlyönti stopparit oli pakko jättää vielä pois tässä vaiheessa. Ehkäpä moottorin asentamisen jälkeen saadaan painoa sen verran että kumitkin saadaan taas paikoilleen. Etummaisen vakaajantangon kumit maksoivat ebayssa sen verran paljon ettei niiden tilaamisessa ollut mitään intoa. Päätin että käyn hakemassa Tampereen reissullani paksua kumia Korja-Kumista ja leikkaan siitä sopivat palat kiinnikkeisiin. Paikalla ollessani huomasin seinällä kumimalleja joiden joukossa oli Cadillacin osaa huomattavasti muistuttavat Volvon vakaajan kumit. Hieman mittoja ja totta se oli. Sisäreikä oli juuri oikean kokoinen ja ulkoiset erot oli lähinnä volvon kumissa olevat ylimääräiset nystyrät. Työmaalla hioin nauhahiomakoneella nystyrät pois ja kappas nyt minulla oli valmiit vakaajankumit, tosin alle neljäsosalla siitä hinnasta mitä alkuperäiset.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti