Kesäkuussa 2012 saatiin alkuperäisen 390cid lohkon ja kansien koneistukset valmiiksi. Sylinterit porattiin 0.40 ylikokoon ja kaikki muu uusi liikkuva hiottiin 0.10 ylikoossa. Tasopinnat ajettiin suoriksi Seinäjoen moottorihiomossa, mutta muuten koneistuksesta ja yleisesti koneprojektista vastasi Lapuan Hiomopalvelu. Täytyy kiittää kavereita Hiomolla kärsivällisestä odottamisesta sillä moottoriremontin kustannusten säästäminen ja osien hankkiminen vei melkein kolme vuotta. Kone onkin yksi suurimmista yksittäisistä menoeristä kromauksen, maalauksen ja sisustan ohella.
Lohko liotettiin ja pestiin useaan otteeseen teollisuuspesukoneessa. Saman käsittelyn saivat myös kannet. Vuosikymmeniä sitten liikenteessä ollut moottori oli melkoisen nuhjuinen ja öljy oli aivan kuten tervaa. Pesemistä siis riitti. Positiivista koneessa kuitenkin oli sen alkuperäisyys ja se ettei lohkossa tai kansissa ollut halkeamia. Entisöinnissä selvittäisiin siis "vain" liikkuvien osien uusimisella. Pesun jälkeen lohko hiekkapuhallettiin ja se jäi odottamaan toimenpiteitä keväällä 2010. Kannet purettiin ja puhallettiin myös. Varsinainen koneistus tapahtui kevättalvella 2012 ja maalausta vaille olevat osat haettiin tallille kesäkuussa -12. Pinnat suojattiin tarkasti ja puhdistettiin huolella. Pintaan maalattiin ruiskulla POR15 Engine Enamel ja osat jäivät rauhassa kuivumaan. Juha kuljetti muutaman päivän päästä osat takaisin Hiomolle, että niitä päästäisiin kasaamaan.
|
Puhdas koneistettu lohko odottamassa maalia pintaansa kesällä -12. |
|
Venttiilit olivat jo kasattu kanteen niiden tullessa maalattavaksi. |
|
POR15 Engine enamel - Cadillac Dark Blue osoittautui erittäin hyväksi tuotteeksi. Väri vastaa hyvin lähelle alkuperäsitä ja pinnasta on helppo saada näyttävä. |
|
Jo 2010 koulun maalaamossa samalla tavaralla ruiskutetut venttiilinkopan kannet ovat odotelleet kiinni laittoa jo tovin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti